Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 14. august 2021

To havebesøg

 I sidste uge var med med Haveselskabet på besøg i to lokale haver.

Det var en stor oplevelse.


Den første var en meget smuk alpin have, beliggende i Hasle. Her havde ejerne siden 2009 ændret haven fra en almindelig parcelhushave til en alpin have.

Her var smukke belægninger, formklip, hostaer, dam med Koi-karper, liljer, fuchsia i krukker og ikke mindst hundredevis af små alpine planter i deres særlige plantemiljø.

Her kunne man gå rundt i timevis og studere alle de fine detaljer.

Kom med rundt:











Vi købte et eksemplar af denne smukke hosta

*******

Den anden have var en stor engelsk have i Lystrup, som det gamle ægtepar havde haft i over 50 år.

Her var kæmpestore træer, lidt formklip men frem for alt rå mængder af floks i de skønneste farver og alle mulige andre "gammeldags" stauder.

Det var en skøn have.







Håber I nød billederne.

17 kommentarer:

  1. To vidt forskellige haver, I har besøgt, må man sige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var det i hvert fald, men sjovt at se dem begge.

      Slet
  2. Ja det var meget forskellige haver, men pæne hver for sig, det har været gode oplevelser.
    Jeg faldt nok mest for den sidste, med alle de skønne blomster.
    Tak fordi du tog os med.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Super dejlige oplevelser - men du ved jo at jeg elsker at komme ud og besøge haver :)
      Først havde vi faktisk fravalgt at besøge den alpine, men er glad for at jeg fik den oplevelse med.

      Slet
  3. Skønne meget forskellige haver. Jeg er nok mest til den sidste. Men alligevel syntes jeg de er noget facinernde ved en alpin have som den du viser.
    hilsne Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det ligesom dig - men den alpine have var så smuk og vidnede om seriøst nørderi.

      Slet
  4. Hej Ulla

    2 spændende haver - fra det fine med skilte og revet grus til det temmelig meget mere vilde:)

    Tak for turen og ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde og tak for din hilsen - ja, det var to forskellige verdener.

      Slet
  5. Alpine haver siger ikke mig så meget, men jeg bliver alligevel imponeret, når jeg ser så velholdt en have. Det må være et stort arbejde.
    Den engelske have ser så hyggelig ud med de store træer, de frodige, farvestrålende staudebede og som prikken over i’et de formklippede buske.
    Tak for turen!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var helt fantastiske træer i den engelske have, i det hele taget var den som taget ud af England.
      Den alpine var interessant og meget smuk, men et kæmpe stort arbejde at anlægge og nok også at holde.

      Slet
  6. Nydelige hager og bilder. Det er så koselig å være på hagevandring, men begynner å bli en stund siden her. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
  7. Så flotte hager du har besøkt! De var veldig forskjellige, men flotte på hver sin måte. Jeg lijte spesielt godt den med så mye stein i.
    Klem

    SvarSlet
  8. wow nogle flotte haver hver for sig. Som Elna er jeg ikke så meget til deciderede alpine haver, men der findes altså mange søde alpine planter, der gør sig godt i krukker o.l., så det må have været spændende at se.
    Rå mængder af floks... åh, sikken en duft, der må have været.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Ulla!
    Tack för turen till två helt olika trädgårdar. Båda är fina men jag föredrar den Engelska stilen. Växterna med alla vackra blommor. Floxen och solhattar, så fint.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
  10. Helt sikkert! Det er altid inspirerende at se andres haver. Jeg har aldrig forstået alpine haver, men jeg bliver fascineret af mennesker som dedikerer sig til en speciel havestil og de planter som trives sådan. Man skal helt ned på knæ for at se de finurlige planter imellem stenene.
    Den engelske have er mere min stil og den ser flot ud.

    SvarSlet
  11. Det var da et par spændende haver I har set, tak for turen :-). Det er altid dejligt, at komme ud og se haver og der findes så mange skønne haver rundt om i Danmark.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  12. Fantastiska och så inspirerande bilder!
    Kram från Titti

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.