Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 4. april 2021

Rhododendron plantet


Seks store huller gravede vi i dag oppe på halvmuren.

Det var til de nye rhododendron og det var da et pænt stykke arbejde, først at grave, så at vande al sphagnummen op og blande lidt jord i og så til sidst plante de nye rhododendron og få det hele pænt færdiggjort.


Nu står de der - og jeg glæder mig til at se dem i blomst om en måned til halvanden. Der er knopper i dem alle, men det er sikkert en moderat blomstring i år.


Se mit forrige indlæg for navnene.






Det vrimler med forårsblomster i haven, en skøn tid er begyndt.

Her er alt hvad der blomstrer lige nu.


I går havde vi store og små børn samlet her til lidt påskemad og hygge - alle var ny-testede negativt, så vi vovede lidt krammeri også.

Vi har ikke set vores børn samlet siden jul, så det var dejligt.

Påskeharen havde også været her...


Jeg har fået strikket min forårsbluse færdig - den er næsten også påskeagtig - så derfor får I lige et kig:


Så er der kun 1 feriedag tilbage - jeg skal ud og have klippet de sidste roser ned - uanset at de lover bidende koldt vejr i morgen.


Fortsat god påske :)






23 kommentarer:

  1. Det blir så fint med alle Rhododendrone på muren. Jeg likte veldig godt muren også.
    En flott tid utover med alt som spirer i hage og utmark.
    Høres godt ut å få samle hele familien, blir fint når vi får det til igjen.
    Nydelig genser du har strikket, påske-, vår- og sommergenser!
    Vårhilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også det bliver godt med rhododendron på muren, så kommer det til at se lidt mere ensartet ud.
      Tak, jeg er godt tilfreds med genseren.

      Slet
  2. Härliga bilder och ja nu stundar sköna tider! Den stickade tröjan är sååååå fin :)
    Vårkram från Titti

    SvarSlet
  3. Selvom rhodoerne er nyplantede skal I nok få en pæn blomstring, med mindre frosten ødelægger noget, men da de ikke er i blomst, sker der ikke noget ved det kolde vejr og stormen. Det vigtigste er at vande, for det er bedst, at vande spagnummen op, inden i putter det i hullerne, det lyder ikke som om I har gjort det? Så vand meget her i begyndelsen.
    Tænk selvom I bor tæt på hinanden, ses I alligevel ikke, godt I vovede det i går.
    Knus og god sidste fridag, selvom det bliver en kold en af slagsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har vandet sphagnummen op før plantning og jeg lod vandslangen løbe i lang tid ned i hvert plantehul og så rørte jeg i det med havegreben, en rigtig god og våd blanding, så de vandtrukne rhodoer fik godt med vand i går.
      Tak for rådet, vi skal nok få vandet de nærmeste dage.
      Nej, vi ses ikke så ofte, alle har travlt... men det var en god dag i lørdags, vi nød det meget.
      Huha, ja, skulle have klippet de sidste roser ned i dag, men jeg gad simpelthen ikke ud i det snevejr.

      Slet
  4. Så flott det ble med de nye rhododendron. De vokser seg nok hurtig til store planter. Vi hadde også besøk av barn og svigerbarn i går, og det var så hyggelig.
    Din nye genser er veldig fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt for jer med besøg, det er godt at vi alligevel kan ses her i påsken, med forholdsregler.
      Tak for dine søde ord.

      Slet
  5. Hej!
    Det blir fint med rhododendronbuskarna däruppe. Så fina vårblommor, de blommade här också, men nu är de inbäddade under ett snötäcke. Så vacker tröja du stickat, fina färger.
    Ha en fortsatt Glad Påsk!
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Vejret er også ustadigt og koldt her, vi har haft lidt sne i dag også.
      Men dejligt med de skønne vårblommor.
      Tak

      Slet
  6. Det bliver flot efterhånden som de vokser til.
    Sådan en påske løber hurtigt. I morgen er det atter arbejdsdag.
    den påskehare har da været rigtig kreativ. Fine æg.
    Lækker bluse,, er den bomuld eller hvad. Den ser ret let ud.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tiden flyver afsted, næsten uanset om det er ferie eller hverdag - så er det godt at man er "glad i livet" for ellers var det næsten ubærligt, så hurtigt det går.
      Ja, mon ikke de vil vokse hurtigt til, selvom det er lavtvoksende sorter, vi har valgt.
      Blusen er strikket i håndfarvet merino-uld og er ret let i det og kradser ikke det mindste. Der skal åbenbart dyrt garn til for at opnå den egenskab.

      Slet
  7. Dejligt, at samles med familien. Vores ældste søn bor i England, så ham har vi ikke set i halvandet år, heldigvis kan man snakke sammen på andre måder. De andre ser vi regelmæssigt.
    Stort arbejde, at gøre klar til plantning og at plante, men det kommer til at se godt ud. Fine forårsfarver.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er lige pludseligt blevet meget langt til England - godt at der findes internet :)

      Slet
  8. Jeg er sikker på, at det bliver en flot løsning med rhododendronerne. Især hvis i vander, for de står jo lidt hævet, så jorden bliver drænet. Til gengæld er de nemme at komme til med en vandslange. Jeg bruger et jordspyd til at vande meget præcist omkring buske og træer, så vandet ikke løber ud over jorden.
    Lækker trøje - det har altså ikke været vejr til andet end indendørs sysler de sidste par dage, synes jeg. brrr.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har store forventninger til rhodo'erne og vi har vandet flere gange og gør det fortsat, de skal jo lige have en chance for at komme efter det.
      Smart med et jordspyd - jeg går blot med slangen og fordeler efter bedste evne.

      Slet
  9. Ja, man kan jo godt se du er klædt på til vinterarbejde, men det giver da heldigvis lidt varme at grave huller. Spændende hvad I putter ind imellem de nye Rhodondendron.
    Ellers ser det meget forårsagtigt ud med blomstringen, og de fine påskeæg har påskeharen vel lagt:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal være ordentligt klædt på :) Vi har ikke planer om at plante noget særligt udover det vi har i forvejen, noget bunddække med blå blomster og en meget lav langtblomstrende geranium. Vi må se hen ad vejen.

      Slet
  10. Flot stykke arbejde. Det kommer til at se rigtig godt ud om et par år. Egentligt også dejligt med planterne i øjenhøjde. Blusen er utrolig smuk. Du har godt nok været meget dygtig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord :) Ja, der går et par år, før det kommer til at se rigtigt godt ud med de nye rhododendron, men man skal jo begynde et sted.
      Inderst i haven på samme halvmur har vi 5 rhododendron, der allerede er vokset til, så må vi fortsat nyde dem.

      Slet
  11. Välgjort arbete och knopparna i buskarna ser fina ut. Hoppas ni får se dem i blom om ett litet tag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er knopper i planterne, så det håber vi også. Du skal nok få billeder at se.
      I lige måde.

      Slet
  12. I er så effektive.
    Både i haven og med strikkepindene.
    Ville ønske jeg kunne strikke men min tålmodighed er alt for dårlig.
    Hvis jeg kan holde til det skal mine sidste roser klippes i dag.
    De har heller ikke fået gødning 1. April.
    Er vildt bagefter.

    Klem og skøn lørdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg fik klippet mine sidste roser ned i forgårs, men det holdt hårdt - jeg har været lidt syg og det har været så koldt og så er der mit job, som tager virkelig meget at min tid. Men vi må jo ikke klage.
      Du kan sagtens nå at gøde roserne endnu.
      Klem

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.