Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 11. november 2015

Lidt glimt udefra


Der har været stille her på bloggen i en ugestid...

Det skyldes at vi har været på tur, Mr. M og jeg - til Lübeck, som nogle af jer måske ved.

Fik dog lige lyst at vise lidt billeder her også - og har fortrinsvis valgt nogle med natur på.

Vi ankom fredag eftermiddag og brugte så to døgn på at nyde byen med alle de smukke gamle bygninger (deltog sågar i en ægte tysk "Stadtführung") og nyde det lækre hotel vi boede på med spa og lækker mad.

Shopping og kagespisning på den berømte marcipancafe blev det også til.

Joh... vi hyggede os, og det kan varmt anbefales at rykke sådanne 3 dage ud af kalenderen og gøre noget andet sammen end den daglige trummerum.

Her er et glimt af hotellet:



Broen vi passerede på vejen ind til centrum, den førte hen over et stort banelegeme - men det er nu mest busken til højre I skal se :)








Hvad mener I om denne opstilling - den var da usædvanlig, og flot :)













Til sidst et par ægte "Lübecker" billeder:




Facts:  Vi boede på Hotel Hanseatischer Hof i Wisbystrasse
Lagkagen blev indtaget på Cafe Niederegger på gågaden Breite Strasse



UPDATE:

Til ære for Jytte:  Lidt flere historiske billeder, dog ingen af Thomas Mann-museet:

Haus Buddenbrooks:







Jacobi Kirche:



Marienkirche, indvendigt - den 3.største kirke i Tyskland, 38 meter i fra gulv til kirkeloft:
Bygget i håndstøbte mursten, et imponerende bygningsværk.

























Rådhuset:




Til ære for Sussi:  Lidt flere shopping billeder:







Butikken i Niederegger - her var marcipan lækkerier i lange baner:




Så får I ikke mere for den 25-øre

22 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Hvor ser det skønt ud, man får jo helt lyst til at komme på tur ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kunne lide et anderledes "haveindlæg" :)

      Slet
  2. Tak for turen til Lübeck, det ser ud til at være en charmerende og hyggelig by. Det kan man godt blive fristet af, hvis man ikke har tre hunde, der skal passes :) det har jeg jo selv været ude om, men så er det jo godt, at du deler billederne med os, så må jeg nyde dem i stedet.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Meget charmerende. Det er ikke for at friste at jeg viser billederne frem, men selvfølgelig er mulighederne anderledes når der er tre hunde involveret - så er det nok mere sommerhusture og lignende man skal se efter, hvilket også er skønt.

      Slet
  3. Det lyder skønt med en miniferie i Lübeck, og det er så fine billeder, du viser.

    SvarSlet
  4. Hej Ulla.Nå så det er der i har "gemt" jer.............savnede dig jo lidt.En rigtig hyggelig by i har besøgt....................dejligt men nogle dage ud af hus og have.
    Og smukke billeder du har taget.Det er nogle år siden vi har besøgt byen.....................men for da helt lyst til et besøg dernede.
    Må da lige ind og se hvor i boede.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, hvor er du sød... Ja, Lübeck er virkelig et besøg værd, nu er det hele ved at bundfælde sig hos mig og jeg tror at vi må afsted igen. Jeg kunne vist godt få det med byen ligesom du og gemalen har det med Flensborg.

      Slet
  5. Åhhh så herligt med en lille ferie:-))) og flotte billeder!

    SvarSlet
  6. Hej Ulla
    Kan virkelig godt forstå jer - Lübeck er en fantastisk hyggelig by.
    Vi er så heldige at kende en der har en lejlighed dernede, og den bruger vi som ferielejlighed..
    Elsker at gå i de gamle gader og ikke mindst - gå til koncert i deres flotte koncerthus.
    Og en kop god kaffe og kage er altid hyggeligt midt på torvet
    Vi skal derned 1 uge her sidst i november til julemarkedet...altid en fornøjelse...
    Håber I fik slappet af og fejret manden behørigt..
    God aften til jer.
    Mvh
    Gerd

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gerd, hvor heldigt for jer med næsten egen lejlighed i Lübeck. Jeg så også godt koncerthuset, men var ikke inde. Har hørt meget om det store julemarked, men det var ikke vores ærinde denne gang og ved egentlig heller ikke om jeg er til det store mylder af mennesker i december. Men vi havde en skøn weekend og vil gerne tilbage.

      Slet
  7. Fine billeder og mange tak for dem. Men som inkarneret Thomas-Mann-fan er jeg lidt skuffet over, at der slet ikke er nogle fra TM's hus og museum i Altstad :-) TM er en af mine ydnlingsforfattere, hvis værker jeg alle har læst, og Das Haus Buddenbooks er et af mine to absolutte, litterære yndlingsværker. Snart er det den første december, og så tager jeg for Gud ved hvilken gang fat igen, fordi romanen indledes med en vidunderlig beskrivelse af, hvordan B-familien fejrede jul, og hvordan der så ud i huset . Jeg har som sagt ikke tal på, hvor mange gange jeg har læst den bog siden første gang i gymnasiet for 48 år siden ! men det forunderlige , at jeg hver gang oplever noget nyt. Sådan er det jo med de store romanforfattere, som virkelig har noget på hjerte, og som udtrykker sig i et smukt og originalt sprog.
    Da jeg var ung og boede i Jylland, rejste jeg somme tider til Lübeck, men nu er det meget længe siden jeg har været der, så måske skulle jeg henlægge julemarkedsturen til Lübeck i år i stedet for til København - eller måske skulle jeg ligefrem holde jul dernede i år, hvor jeg ellers skal være alene. Du har sandelig givet mig noget at tænke over - og for resten har jeg aldrig set Thomas Mann museet, så .............

    Tak for inspirationen
    og glædeligt efterår
    Jytte

    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jytte, det var da helt overvældende med dig ! ::)) Tænk at læse Thomas Mann så mange gange, jeg selv har aldrig læst bogen om Buddenbrooks, hvilket nok er en fejl, da jeg i mit tidligere liv var ret sej til tysk. Nu har du også givet mig noget at tænke over... Smut du bare til Lübeck i december - der skulle være helt vildt dejligt, har jeg hørt.
      Vi var desværre ikke på Thomas Mann museet eller indenfor i Buddenbrooks huset, men til ære for dig opdaterer jeg lige indlægget med lidt flere historiske billeder, endda et af Haus Buddenbrook udefra.
      Fortsat godt efterår til dig også :)

      Slet
  8. Hej Ulla. Tak for rundvisningen. Det ser spændende ud. Jeg har hørt, at Lübeck skulle være en rigtig seværdig by, så måske Anders og jeg også skal afsted på et besøg. Velkommen hjem. Ja, det er en god idé at komme lidt væk fra husets fire vægge engang imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. I skulle overveje det, Birgitte - det er virkelig en by der rummer mange forskellige ting.

      Slet
  9. flere shopping billeder please :-) :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. OK, da - jeg har lige valgt et par stykker mere, helt til ære for dig ::))

      Slet
    2. tusind tak, det ser ikke u-interessant ud hi hi

      Slet
  10. Tak dejlige inspirerende og smukke billeder, det var da skønt med en sådan lille mini ferie. Ser ud til at I har haft et vidunderligt vejr og fået set en masse. Tænker også på at tage en tur til en tysk på for at komme på julemarked. Vi får se. Kh Tina

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.