Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 25. september 2019

Brunette - er det ikke en skøn plante ?

...  se lige min smukke sølvlys Cimicifuga Ramosa "Brunette".

Den er fra 2015, købt i England på en af vores haverejser. De sidste to år har den virkelig præsteret smuk blomstring og jeg er totalt vild med den.

Det er så givende og man føler sig så rig, når man har så smukke blomster, endda med stærk duft, på denne tid af året. Brunetten vil blomstre helt ind i oktober - det er så dejligt.

Jeg har en knap så stor Brunette i en krukke et andet sted i haven og endnu et eksemplar, som ikke trives så godt i et andet bed. Den må jeg vist give lidt kærlighed.

Sølvlys kan ikke lide at tørste, så man skal være flittig med vandkanden hvis man har dem i krukker og også være opmærksom på at vande i tørre perioder i bedet.




Nedenunder Brunette står en skøn alunrod ved navn Delta Dawn. Den har jeg også vist flere gange før, men den er så smuk på alle årstider med sine skønne farver, som også ændrer sig hen over sæsonen.



I næste indlæg vil jeg fortælle mere om et nyt bed :)


24 kommentarer:

  1. Det er en flot og fyldig sølvlys. Ja de skal have meget vand, jeg har ikke givet nok til min i år, men den blomstrer heldigvis med den dejligste duft alligevel.
    Spændende at høre om det nye bed.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk at sølvlys er en undervurderet plante, men den har jo både det eftertragtede mørke løv og de skønneste blomsterspir.
      Knus

      Slet
  2. Hej Ulla.
    Det er vel nok en smuk plante med et fint navn. Jeg glæder mig til at høre om det nye bed. Hvad mon I nu har gang i!
    Kh Lis

    SvarSlet
  3. Det er en af de smukkeste sølvlys jeg har set.
    Da du lagde den op på instagram tænkte jeg straks
    Woooooooo
    Jeg må skaffe mig en i have og anede slet ikke de har duft!

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at man sådan kan være til inspiration :)

      Slet
  4. Oj så vackert och inspirerande! Gillar de dova färgerna och nyanserna i rabatten - bra tips!
    Höstkram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du kunne bruge ideen, Titti :)

      Slet
  5. Det er en favorit hos mig. Nu har jeg 3 stk. men det er også mest den ene der blomstrer fint. Spændende med et nyt bed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de er skønne, og man har jo glæde af det mørke løv længe. Der findes faktisk flere forskellige sølvlys - men jeg har kun denne ene slags.

      Slet
  6. Jo den er smuk og absolut værd at have i haven. Jeg har flyttet min med fra Bagsværd og den blomstrer på trods af at den har stået i en spand i næsten et år.
    Nyt bed? Spændende! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var godt at din sølvlys overlevede flytningen, så er den jo allerede bedre fra start i den nye have end hvis du havde skullet købe ny plante.

      Slet
  7. Hei.
    Sølvlys er nydelig. Skulle ønske jeg hadde mer plass.
    Blir spennende med nytt bed.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den fylder faktisk ikke så meget i haven, mon ikke du kan klemme én ned?

      Slet
  8. Hej Ulla!
    Den är så fin, delade och flyttade min förra året för att den inte blommade, nu har jag dem i en annan rabatt, men de vill inte blomma. Får flytta dem en gång till och se om det lyckas. Doften är helt fantastisk.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvet at dele min og tør næsten heller ikke. Min ventede også et par år, før den blomstrede første gang.

      Slet
  9. Sikke en fin sølvlys. Min er 3 år gammel, men den har tørstet både sidste år og i foråret, så det er nok derfor den ikke er større. Den står i min store plantekasse som jo sagtens kan tørre ud, så fra nu af må jeg hellere huske at vande den ofte.

    Her på Stevns er vi forøvrigt blevet "snydt" for meget vand i 2019 sammenlignet med Jylland. Tørkeindekset ligger oppe på 4,9 d.d. og har slet ikke været længere nede end 3,1 siden begyndelsen af marts hvor det var næste 0. (Allerede i april var det oppe på 6,4)

    Derfor håber jeg egentlig på en ordentlig portion sne, der kan give meget vand, når det smelter :) - om jeg så også glæder mig over sneen, hvis den kommer...haha...det er en anden sag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er underligt med de store forskelle på vandtilførsel fra oven. Vi har fået en del regn i år, men andre steder i Jylland har de fået endnu mere. Jeg vil også gerne have sne, men da ikke før til januar eller måske i juleferien...

      Slet
  10. Sølvlys er en meget smuk og i øjenfaldende plante. Men jeg synes egentlig, at duften er det mest fantastiske.
    Dit eksemplar er meget flot.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man forventer slet ikke at den kan dufte så skønt og intenst.
      Tak :)

      Slet
  11. Nøj, hvor er den flot. Min skranter lidt og har slet ikke haft blomster i år. Måske den står for tørt? Så må den flyttes i år, for sådan et syn vil jeg gerne se i egen have.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det krydser jeg fingre for at du får, Karen :)

      Slet
  12. Sølvlys er vakker og lyser opp på denne tiden.
    Vår fikk seg en knekk, da den ikke fikk vann i den veldig varme og tørre perioden i sommer.
    Ingen blomstring i år, men vi får håpe på neste sommer..
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
  13. Silverljusen är fantastiska - särskilt nu :) Av en händelse hann jag rädda Brunette och Black Negligee i veckan. Hade inte tänkt på att de torkat för mycket och var på väg att dö. Men nu är de flyttade :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.