Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 9. juni 2017

Træerne i min have

Vores have er ca. 550 m2  - det er jo ikke meget, når man nu elsker planter. Træerne i vores have er kommet til sådan lidt tilfældigt, de ældste er to serbergraner ved indkørslen samt guldregnen og rødtjørnen.

Jeg ser ofte træer, jeg kunne tænke mig i haven, men må vist blot konstatere, at vi ikke har plads til flere.

Flere af vores træer er blevet skiftet ud undervejs - f.eks. havde vi en meget flot acer mellem de to damme, men den gik til af sygdom for nogle år siden. Den blev så erstattet af cedertræet Karl Fuchs.

Senere købte vi en ny mørkbladet acer, som ikke er så stor endnu.

Her kommer billeder:

... først de farvestrålende:




Så de mørke:

Vi har i det hele taget fået virkelig smag for de mørkløvede planter og har købt flere forskellige, både alunrod og blærespirea for at krydre de grønne bede.

Søjlehyld "Black Tower"
Søjle blod-bregne-bøg "Red Obelisk"

Den nye acer


Til sidst de grønne:

De to serbergraner
Søjlekirsebærtræet som blomster i april/maj

Det gamle blommetræ,
som nu danner stativ for rosen Mme Alfred Carriere
Kirsebærlaurbær

Cedertræet Karl Fuchs
Sukkertopgran



Og her er nyeste skud "på stammen"  - en opstammet parykbusk, som vi købte på plantemarkedet i Kolding - det bliver næppe til et træ, men alligevel...

Pt. er det plantet i en stor krukke, som vi lader stå lidt i skygge til planten lige har vænnet sig til at være hos os.



I en lille krukke har jeg også en lillebitte Ginko Biloba stående, som vi fik foræret for et par år siden. Den skal plantes ud i bedet senere.

Ja, det blev da alligevel til en lille samling blandede træer i vores lille have :)

God fredag derude, nu vil jeg ud og gøde mine roser og rhododendron for 3. gang.

17 kommentarer:

  1. Det er så flot med mørkløvede træer og buske mellem alt det grønne, så det var et godt køb I gjorde med parykbusken. Jeg mødte Villy på plantemarkedet, hvor jeg nævnte, at jeg snart ikke havde plads til mere. Han sagde: Pjat der er altid noget, der kan udskiftes, ja så må man jo lidt i tænkeboks. Foreløbig er der et træ, der er gået ud her, så det skal jo udskiftes. Men det er straks sværere, når det er noget sundt, man tænker på at skifte ud :)
    Det har I også prøvet.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Villy har nok ret, men man hæger jo lidt om sine planter. Et par gange har vi dog bestemt "at det der har vi haft", så ud med den plante og ind med en ny.

      Slet
  2. Elsker også selv de mørke træer. Jeg har en mørk blærespiræa, og en mørk parykbusk. Men min have mangler træer, for at få lidt karakter. Det er bare svært at vælge, da der er hensyn at tage til både blæst, jordforhold og størrelse. Ønsker mig en gingko biloba, men de vokser meget langsomt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Træerne giver helt sikkert haven karakter, og der er mange fristelser - også hvis man har en lidt større have, men man er nok nødt til at vælge.

      Slet
  3. Det er skønt med flotte træer og buske i haven. I har da fået plads til en del, trods de forholdsvis få m2.
    Jeg har masser af træer på ønskesedlen,og der er da også blevet plantet en del, men selv med en pæn stor grund, skal jeg tænke mig om

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kunne nu godt misunde dig de mange kvadratmeter - der er jo et væld af buske og træer, man kunne tænke sig... Men ja, selv du skal nok også se på det i en helhed og har ikke frit valg på alle hylder.

      Slet
  4. I har da faktisk mange træer på kvadratmeterne, så mange har jeg vist ikke - men jeg har et kææææmpe paradisæbletræ, for uhhh træer har det med vokse :-) - vi har jo selvfølge klippet i det hen ad vejen, men netop i dag har vi snakket om at en af de store grene vis må saves af, vi skal jo også gerne ha lidt lys og vand til det der står nedenunder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er en kunst at få alting til at gå op i en helhed.

      Slet
  5. Skønne træer I har i haven. Jeg kan kun bifalde søjletræer. Det er en fantastisk opfindelse til den lille have. Så meget man kan putte ind, når det "bare" vokser i højden. Har I overvejet et par søjlefrugttræer. Det er faktisk imponerende, hvad forholdsvis små træer kan bære af frugt, og så er det lidt hyggeligt at hapse i forbifarten. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror at vi må henholde os til at frugttræer må være i køkkenhaven, her er vist fyldt op nu. Det vokser jo ...

      Slet
  6. Flot samling træer I har i haven. De kan ikke undværes. Jeg gruer for den dag vores store moreltræ ikke kan mere, både fordi jeg elsker moreller, men også fordi det giver så meget til haven, som vil blive frygtelig bar uden. God weekend. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også dejligt med de blomstrende træer, slet ikke til at undvære i haven.

      Slet
  7. Kære Ulla Dejligt med fokus på træerne. Det er en fin samlig i har. Parykbusksen skal I nok blive vilde med . Den er så skøn i farven blandt det grønne. God weekend. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så glad for at vi fik den lille parykbusk med hjem. Har ønsket mig den længe, men havde næsten affundet mig med at vi ikke har plads... Men en opstammet en, kan vi lige knibe ind.

      Slet
  8. I har mange smukke træer i haven - og træer kan jo ikke undværes. God idé med dine indlæg med forskellige temaer:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du syntes om det. Der er jo så meget at fortælle i denne tid.

      Slet
  9. Jeg vil gerne vide, om din sukkertopsgran er opstammet, eller om du bare har skåret de nederste grene af. Jeg har nemlig lest, kronen kyn bliver 1 m på en opstammet. Men denne er jo meget større. Jeg jan få købt 3 opstammede, men vil gerne at de skal bli højere end de 160 de er nu. Mvh Liv

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.