Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 19. februar 2023

Et lille forårspip

Solen har skinnet så dejligt på det sidste og i bedene myldrer det frem med de små forårsblomster som vintergækker og nu også erantis.

Jeg har aldrig haft erantis i haven og synes egentlig at de store gule erantis-tæpper pryder bedst ude i naturen og ikke i mine bede.

Men forrige år lagde jeg mærke til at der var kommet 1 erantis. Den blev til 3 sidste år og nu er der vist 6.

De er nu vældigt fine, men jeg holder øje med dem!






Dorothealiljerne er også begyndt at vise sig:


og krokus:


og de første påskeklokker:


Her et billede fra vores søndags gåtur - det var så fint med sol og turen gik bl.a. gennem den lille lokale skov. Et helt andet vejr end i fredags hvor stormen Otto kom forbi. Heldigvis skete der ingen skader her.

Jeg håber også at I undgik stormskader.


Men ellers er det jo mest strikketøjet, der trækker i mig - så jeg sætter mig lige igen - er ved at strikke en meget speciel sweater til mig selv:





21 kommentarer:

  1. Jeg tæller hele 8 erantis, og jeg ELSKER dem; efterhånden har jeg dem over hele haven. Der er noget livsbekræftende ved at se det gule tæppe her i foråret. Din have er tydeligt længere fermme end min. Dorothealiljerne er kun små grønne skud endnu og jeg talte lige præcis tre krokus i går - til gengæld blomstrer min troldnød, Hurra!
    Den trøje er speciel og flot, jeg glæder mig til at følge dens vækst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte, tak for din kommentar. Det er nu også kun her på østsiden af huset at mine Dorothealiljer er så langt fremme. Sjovt at der er så stor forskel. Du skal nok få trøjen at se :)

      Slet
  2. Hyggeligt med et forårspip. Sådan havde vi det også med erantis oprindeligt. Vi hævede om de få planter, der var, og nu sår de sig selv overalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, det kan være at jeg også ender der - med at synes at "for meget" er dejligt.

      Slet
  3. Hej Ulla!
    Har en erantis i min trädgård, den har hittat dit alldeles själv. Helt fantastiskt med alla vårblommor hos dig. Snödroppar och snöklockor är så fina. Här är stickorna också framme, men de senaste skapelserna är bara sockor. Men kanske skall det bli en Riddari till, har garn hemma till det. Vackra färger, skall bli spännande att se din tröja då den är klar.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika, tak for din kommentar. Vi har vist alle brug for vårblomster på denne tid af året. Sockor er også dejlige, dem sticker jeg også. En Riddari er en flot trøje :)

      Slet
  4. Det er så dejligt at haven rører på sig igen :-) Vintergækker, krokus, dorothealiljer, påskeklokker OG erantis, de er sande forårsbebudere. Jeg er eller rettere var heller ikke vild med erantis da jeg boede i Bagsværd hvor de bredte sig noget, men i år har jeg været solgt til en større klynge som tittede op i en have jeg passerer når jeg lufter hund. De står i græsset og jeg har besluttet at de TO stå som jeg har her, skal ud i græsset og brede sig.
    Hvilken spændende sweater du er i gang med! Hvad hedder mønsteret? Her står den på Moby man sweater og jeg strikker næsten lige så medet baglæns som forlæns, suk...
    Mange hilsner
    Lisbeth (countryliv.dk)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth, ja, det er en skøn tid og i dag har det været det flotteste solskin hele dagen. Jeg tror også at mine får lov at brede sig der, men ikke i alle mine bede. Det er en dejlig sweater, et design af Stephen West som hedder Majestic Mountain. Jeg kunne også tænke mig at strikke en Moby sweater - strikkeplanerne er mange :)

      Slet
  5. Oh ja alle forårsbebuderne, de er alle så skønne. Jeg har de dejligste tæpper af både erentis og vintergækker. Senere bliver de afløst af det blå tæppe af alle de små forårsblå scilla, snepryd mv. Derimod kniber det med at holde krokus i form. Jeg tænker musene holder gilde på dem hvert år. For jeg planter en masse om efteråret, og der kommer vel halvdelen op. Der er enkelte gamle der kommer trofast ude i græsset, der kan de nok bedre gemme sig. Det gik ellers så godt da vi havde vores musejæger, men han skulle absolut en tur over vejen en aften. Og så sig ikke for da han skulle hjem igen......
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nogle skønne tæpper vi ser her i foråret. Selv er jeg mest til de blå tæpper :) Jeg vidste slet ikke at mus holder af krokus, det er da ærgerligt. Og virkelig synd med jeres musejæger. Tak for din kommentar :)

      Slet
  6. Her på Fyn er der tæpper af erantis i grøftekanterne, de breder sig ganske rigtigt meget, men man bliver nu så glad, når man ser dem, som de første forårsblomster.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan ikke andet end blive glad af de skønne erantis når de pryder grøftekanterne, men her i min have er det fint med blot nogle få stykker.

      Slet
  7. Det er dejlige forårsbebudere, du har i haven. Der er mange, der ikke bryder sig om erantis på grund af de store blade. Jeg holder meget af erantis, jeg synes blomsterne stråler som små sole, og de grønne blade forsvinder jo ret hurtigt igen. Det må være dejligt at have en lille lokal skov, og tilmed med en skovsø.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna, ja - du har jo ret, men det er mest ude i naturen at de er bedst, synes jeg.
      Skoven er ikke så stor, men det er en ret fin tur derover og så kan man jo nyde den lille sø også.

      Slet
    2. Hej Elna, ja - du har jo ret, men det er mest ude i naturen at de er bedst, synes jeg.
      Skoven er ikke så stor, men det er en ret fin tur derover og så kan man jo nyde den lille sø også.

      Slet
  8. Er det ikke utroligt som vi venter med længsel i 3-4 måneder på at der sker noget i haven og lige pludselig går det slag i slag på ganske kort tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis :) Og det kommer til at gå så dejligt og blomsterrigt fra nu af og de næste mange måneder. Det er bare med at nyde.

      Slet
  9. Underbara vårbilder! Jag stickar också långa stunder nu men tyvärr med ett projekt jag behövde göra om....

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg må også nogen gange strikke baglæns/tilbage.Tak for din kommentar.

      Slet
  10. Jeg har fått en Erantis i år, tredje gang jeg prøver, satser på to til neste år :D Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.