Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 19. januar 2012

Sådan laver man(d) et fuglehus

Min søde mand er meget dygtig til at "flikke noget træ sammen" - så dette indlæg handler ikke så meget om planter, men om foderhuse til fugle. Vi synes begge at det er vigtigt at fodre fuglene og gør det stort set hele året. Fuglene kvitterer så med "samvær" hos os i haven det meste af året - det er virkelig hyggeligt.

Her ses et af de færdige fuglehuse:

Der er to "lejligheder" foroven - en i hver ende. Nedenunder er der spiseplads med foderautomat, som kan fyldes ved at løfte taget op. Tværpindene på "terrassen" er ikke for at fuglene ikke skal falde ned, men for at forhindre de lidt større duer i at deltage i festen. Modtageren af dette fuglehus var nemlig meget træt af duerne på foderbrættet.

Her ses begyndelsen til værket hvor skelettet til "lejlighederne" og foderautomaten er lavet.


Tagkonstruktionen er delt så der kan åbnes ind til foderautomaten og det holdes fast af en lille lukkemekanisme.


Der er plast nedenunder for at forhindre indtrængen af vand. Når man lukker igen, er det selvfølgelig vigtigt at de to lag plastik lægges over hinanden i rette rækkefølge !




Det er nemt at fylde korn i foderautomaten:



Her ses foderautomaten med foder i og et lille kig ind til den ene "lejlighed".


Der er selvfølgelig luft under foderautomaten, så kornet kan komme ud og fuglene kan nippe af godterne.


Her er et par andre foderbrætter i vores lille have:


I vinterdragt:

Og så har vi da også lige et par billeder af fuglene, ikke alle i bedste kvalitet, da de er taget gennem ruden med "papparazzi-zoom":






Og her er billeder af de kære små da de fløj fra reden en skøn sommeraften:



 

Fodrer I også fuglene og hvordan bor de hos jer?
Ha' en dejlig dag :)

20 kommentarer:

  1. Nej så flot et fuglehus, jeg sender straks et link til Bents mail, så han kan se det :o) Han laver nemlig også selv vores fuglehuse, men de er ikke helt så avancerede.
    Hvor er de søde de små fugle, der lige er fløjet fra reden.
    Ja vi fodrer også fuglene, og Bent har lavet flere redekasser, som hænger rundt omkring i haven.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Meget, meget flot arbejde din mand har lavet :-)

    Det er også skønne billeder af fuglene i jeres have.

    SvarSlet
  3. Det er da et vild flot arbejde din mand har lavet.
    Meget smukke billeder du har fået taget.

    SvarSlet
  4. Sikke smukke fuglefoderpladser. Vi fodre også fugle, og har stor glæde af det. Desværre er bestanden af fugle i vores have faldet meget i de senere år. Jeg formoder det er pga mange katte i kvarteret.

    SvarSlet
  5. I sandhed et flot fuglehus. Smukt, praktisk og holdbart. Det er dejligt med fugle i haven.

    SvarSlet
  6. Et dejligt foderhus - et rækkehus til fuglene. Smart!
    Dygtig mand du har. Dejligt med foderpladser flere steder.
    Elsker også fugle i haven, men synes de spiser mere om foråret, når de har unger end lige nu.

    SvarSlet
  7. megaflot foderhus :)

    Jeg foder også fuglene hele året rundt, både med tørfoder, rugbrød, franskbrød, æbler og pærer. Så der er dæl'me liv i haven herhjemme ;)

    SvarSlet
  8. Sikke et flot foderhus, også ovenikøbet med dampspær ;-D hi hi hi skide godt fundet på.
    Du kan godt sige til din dygtige mand, at den kunne han godt sætte i masseproduktion, jeg er sikker på der er mange der gerne ville købe sådan et fint et.
    Havehilsner fra Marianne.
    Ps. Jeg fodre også vores fugle, og det kan mærkes på livet i haven.

    SvarSlet
  9. Det er godt nok et flot fuglefoderhus. Det ser solidt ud og lækkert håndværk.
    Vi fodrer også fuglene, selvom de nok har masser af mad i år.
    Hvor er det skønne billeder af dine mejseunger, nååå :-) De 'lugter' af sommer :-)

    SvarSlet
  10. Nøj, hvor er han dygtig din gemal. Der er kræset for detaljerne !!

    Og hvor er det dejligt at se, når nogen har så mange "restauranter" i haven. Du må også få mange dejlige oplevelser tilbage som tak.

    SvarSlet
  11. Ja, vi fodrer skam også fugle her i haven, men dog ikke i så flot et fuglehus som jeres. Det er en dygtig handyman du har :)

    SvarSlet
  12. Ja, han er da ualmindelig dygtig til flikke træ sammen - meget flot fugle kost og logi :o)

    SvarSlet
  13. Bed & breakfast på luksusplan, sandelig ikke dårligt at være fugl hos jer :o)
    Jo-jo selvfølgelig fodrer jeg, det hører simpelthen med til havelivet. Jeg har faktisk lige fået et meget fint B&B hus i fødselsdagsgave, men det kommer der mere om i næste uge :o)

    SvarSlet
  14. Virkelig fint B&B. Det er godt nok en god Handyman du har, er en smule misundelig.
    Jeg fodrer også fuglene i min have og det giver så meget glæde at se dem på foderbrættet og ved foderautomaterne. I dag har jeg set nogle mejser flyve ind i vores mejsekasse for første gang, jeg håber virkelig vi får under til foråret!

    SvarSlet
  15. Hold da op en handyman du har der... det ser godt ud :o)
    Jeg fodrer også fuglene i haven. Jeg kan bruge lang tid på at iagttage dem, og så er det jo altid en glæde når man ser en ny 'model' :o)
    Jeg har dog kun et foderbræt og sådan en 'fedtkugle-holder'... og to fuglebade. Har lige købt nye lækkerier til dem idag, så nu kan de bare smovse kan de :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  16. Hej. Det var virkelig et smukt og gennemtænkt fuglehus. Det er da en dygtig mand, du har!!! Hvor er de søde de små fugleunger, de er slet ikke til at stå for. Jeg kan godt forstå, at I har mange foderhuse i haven for det er så hyggeligt med småfuglene. Der er også livlig aktivitet i vores have og om sommeren kan vi følge med i hvor de bygger rede. Der er flere steder i vores have selvom vi ingen redekasser har sat op! Et år var der faldet en fugleunge ned i nedløbsrøret og vi kunne høre den helt nede i bunden, desværre kunne vi ikke gøre noget. Det var synd!

    SvarSlet
  17. Smuk foderhus din mand har lavet.
    Jeg fodrer havens fugle hele året. Det er en fornøjelse at følge fuglene.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  18. Tusind tak for jeres søde kommentarer - jeg har vist dem alle til min mand og han rødmer helt...

    Birgitte, stakkels lille fugleunge dernede i nedløbsrøret.

    Dejligt at høre at så mange fodrer fuglene. Det hører jo ligesom lidt med til at have en have.

    SvarSlet
  19. Hold da op et fint forderhus :-)
    Jeg er vildt træt af alle tyrkerduerne, der kommer og ribber foderbrættet på kort tid..når der pludselig sidder 10-15 duer omkring og inde i "huset", er der ikke meget tilbage til de små..til trods for, at vi smider majs til duer og fasaner suk

    Må se om jeg kan hitte ud af det :-)

    SvarSlet
  20. kan man købe sådan et foderhus og hvad er prisen, send en mail til fnzitta@gmail.com

    Freddy

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.