Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 3. juni 2017

Åben have hos Livsnyderhaven i Aalborg




Vi har i dag været på det skønneste havebesøg i Aalborg - nemlig hos Maria i Livsnyderhaven.

Mage til drømme dejligt sted skal man da lede længe efter :)

Jeg vidste på forhånd at haven er inddelt i mange forskellige haverum og at det er parcelhushave på almindelig størrelse, så jeg var spændt på at se, hvordan disse haverum var lavet og indrettet.

Nok var størrelsen på matriklen sikkert ret almindelig, men indholdet var særdeles ualmindeligt og meget, meget skønt.

Maria siger selv at hun arbejder med at skabe stemninger.

Det er nogle helt fantastiske stemninger, man finder her hos hende i Livsnyderhaven.

Og masser af siddepladser hvor man kan nyde planterne.

Fine kig til det smukke orangeri, smukt afstemte planter - masser af hosta, bregner, clematis, træer og de orange sibiriske valmuer som lyste op overalt.

Og dammen - oh.. my G...  En meget fin havedam med store fisk og vandløb og ... åh.... så flot beplantet  :)


Se selv:



Jeg er totalt forelsket i denne plante - giv mig lige navnet, der er sikkert mange af jer, der kender denne.

























Maria havde både plantesalg (stauder, sommerblomster og tomat- og chiliplanter) og også fine loppesager.
Det blev til en blomst til mig og en frø til Malcolm.




Hvis du ikke nåede det i dag, er Livsnyderhaven også åben i morgen fra 10-17.


20 kommentarer:

  1. Tak for skønne billeder! Det er en meget smuk have - og en skøn blog Maria har. Stauden er en pileurt. jeg har den i mit gamle staudebed, og hvis du er interesseret, kan der sagtens komme et stykke med til Kolding på mandag?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for navnet, jeg var ikke sikker på om den havde et specielt navn af pileurt, den var meget stor og smuk. Ja tak, jeg ville elske at få en bid af din pileurt på mandag, kan jeg kvittere med nogle lyseblå akelejer Tower Ligtht Blue og hvid digitalis ?

      Slet
    2. Jeg vil gerne have lidt lyseblå akelejer - digitalis er jeg selvforsynende med :-) Min gamle pileurt er nok ikke den samme som Marias, men du kan da se den an!

      Slet
  2. Åh, ja, hvor ser der skønt ud! Det ved jeg godt i forvejen, men det er altid sjovt at se billeder taget af andre end havens ejer. Stemninger er jo netop det der gør en have til noget særligt, og jeg er sikker på at Maria er en mester i at skabe fine havestemninger :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hun bestemt, jeg elskede det hele :)

      Slet
  3. Tusinde tak for din og Malcoms besøg i vores have. Tak fordi i gjorde haven levende. Jeg er dybt taknemlig for at i fandt lidt inspiration og for dit skønne blogindlæg 💚 Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria - det er os der takker - for at du holdt åben have og tog så gæstfrit imod. Som jeg sagde til dig, så er jeg vild med din have og nu skal vi også have slotsgrus sti i stedet for græs og pileurt er kommet højt på min ønskeseddel :) Kram tilbage

      Slet
  4. Smukke billeder, hvor er I gode til at tage ud og opleve andre haver.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ja, det er så livsbekræftende at komme ud og se haver, vi nyder det meget.

      Slet
  5. Fantastiskt fina bilder från en vacker trädgård. Vi kallar växten för ormrot eller stor ormrot, men pilört låter bättre.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ormrot - så har jeg hørt det med :)

      Slet
  6. Det ser ud til at være en meget skøn og frodig have, wauuuw - og sikke en dejlig frø

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan roligt sige wauuw om Livsnyderhaven :)

      Slet
  7. Fantastisk smukke billeder. Jeg ville også gerne have været derop, men der er langt til Ålborg fra Sydfyn:) Jeg har også masser af denne lyserøde pileurt, og du kan også sagtens få noget af min i morgen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tilbuddet, det vil jeg da gerne have en lille bid af, da jeg kan forstå af Fredes pileurt ikke er helt den samme. Vi ses :)

      Slet
  8. Der virkelig ud til, at i har haft en fantastisk tur nordpå. Hvor jeg dog misunder jer. Haven står højt på ønskelisten af dem jeg gerne vil se, men i år kan det ikke lade sig gøre.
    Hilsen Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Haven er bestemt et besøg værd, jeg blev meget positivt overrasket og fik så mange gode ideer med hjem - og det er jo ikke værst :)

      Slet
  9. MÅske har du fået svaret på pileurten - eller måske har du allerede erhvervet dig denne vidunderlige (men invasive) plante.

    Jeg har botanisk navn her: http://naturplanteskolen.dk/produkt/slangepileurt/

    Og, jeg har knolde til dig, hvis du stadig er interessseret - og vi ses en dag. (Måske i Geografisk have 5/6... har ikke besluttet om jeg tager derover endnu).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne - tak for din kommentar. Jeg har fået en bid af en slangeurt af Susanne fra Solbakken og Åse fra Fredes, men jeg vil mægtig gerne have et par knolde af dine, hvis de er ligesom på linket, får det er den helt rigtige :) Jubii :)
      Mon ikke vi ses en dag - har du set at Linda (Casa Rosen) holder blogtræf midt i juni? Hun bor jo ved Slagelse, og jeg kommer altså ! Ellers er der jo også Geografisk Have hvis du kommer.

      Slet
  10. Your blog is very useful for me,Thanks for your sharing.

    ทางบ้าน

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.