Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 7. januar 2023

Godt nytår og besøg i en engelsk have

Godt nytår til dig der læser med her.

For lang tid siden nævnte jeg at jeg ville vise billeder fra et par haver vi besøgte i sommeren 2022, da vi var på ferie i det nordlige England.

Vi begynder med Levens Hall som ligger uden for byen Kendal i grevskabet Cumbria i det Nordlige England. Vi besøgte haven i juli 2022 efter vores 6 dages ferie i Lake District og undervejs til York, så var det oplagt at bruge en formiddag i denne skønne have - ja, park var det jo nærmest, idet de havde enorme hække, plæner, staudebede og så ikke mindst en masse formklip.

Det var fantastisk.








Levens Hall er meget gammel - helt tilbage fra 1690.
Det er en af verdens største haver med formklip.
Kig selv på deres hjemmeside for mange flere og bedre billeder.


Link til havens egen hjemmeside her.

Tak fordi du læste med :)



16 kommentarer:

  1. Hej Ulla!
    Vilken fin trädgård. Vackra perennrabatter och mycket fint klippta träd och buskar. Förstår att det var ett trevligt besök. Tack för turen.
    God fortsättning /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du læste med :) Ja, det var en virkelig fin have, men selvfølgelig slet ikke noget man selv har i sin egen have.

      Slet
  2. Hvor er det godt, at Levens Hall har valgt at bevare parken, selvom den utvivlsomt koster mange dyre mandtimer at holde i perfekt stand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det tænker jeg også at den gør. Det var meget imponerende at se.

      Slet
  3. En mildt sagt fantastisk have/park, som jeg har set på tv flere gange. Man skal da virkelig være glad for at klippe, hvis man skal arbejde her, og det koster sikkert en formue at holde denne have år efter år:-) Tænk at det har kunnet lade sig gøre i alle disse år!
    Godt nytår til di også!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er det ikke bare godt :) Det var i hvert fald sjovt at besøge haven.

      Slet
  4. Det er da et imponerende klippearbejde, de kan fremvise på Levens Hall. Det må have været sjovt at forme buskene, men knap så sjovt at vedligeholde dem. Det er en kulturarv, som det er værd at passe på. Det ser ud til at være forskellige slags buske, men vist mest taks. Det er godt, at de ikke har satset ensidigt på buksbom, for så kunne sygdom jo have ødelagt meget.
    Jeg beundrer de lange staudebede med græsgangen ned igennem. Staudebede i den størrelse er imponerende.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var mange forskellige formklippede træer og buske og i flere farver. Det var nok det, der gjorde det så interessant. Ja, der er vel arbejde til ind til flere gartnere. Elsker de lange og brede staudebede - bare man kunne selv i sin egen have :)

      Slet
  5. ja der er da formklip for alle pengene, flotte billeder du har taget.
    Skrevet med venstre hånd ;)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og tak for den venstrehåndede kommentar :)

      Slet
  6. De kan det med hager i England, men må innrømme at jeg syns huset og den formklippede hagen virket litt spooky :D Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har du nok lidt ret i. Det så ikke hyggeligt ud udefra.

      Slet
  7. Lake District och norra delen av UK finns på min bucket list. Det finns så många vackra trädgårdar att besöka. Gillar att titta på det formklippta - det är bra inspiration.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina, dette var mit første besøg i det nordlige England, men jeg kunne også godt tænke mig at komme tilbage og se mere.

      Slet
  8. Meget engelsk og meget imponerende. Men aligevel tror jeg jeg foretrækker min egen have :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.