Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

mandag den 12. juni 2017

Lidt blandet fra min juni have


For 10 dage siden var jeg ude at vande mine rhododendron meget seriøst med vandslangen, og hele haven var tør og tørstig.

Sådan er det så ikke længere, og hurra for det.

Det har regnet siden den fredag - meget, ofte og vedvarende.

Så alting er utroligt frodigt nu - incl. alle de uønskede vækster.

I mit stille sind håber jeg at vi så slipper for mere regn nu og at sommeren vil komme tilbage med sol og varme.



Lodden løvefod har stået flot længe, den lå fladt hen ad stien i morges efter nattens heftige regn, men den rejste sig heldigvis igen.



Vi har mange forskellige geranier i haven, ikke alle blomstrer samtidigt, men Patricia her, er netop sprunget ud.



Dronningebusken med natviol nedenunder er et skønt skue.
På billedet kan man også se "det nye" rhododendronbed med meget store liljer i forgrunden, og det lille mørke træ i midten.


En gruppe 2-clematis er sprunget ud - mener det er Hagley Hybrid.





Ved morgenmadsterrassen lavede vi om i går - fjernede en masse af de blå geranier, som altid ender med at vælte når de har været i blomst et stykke tid. Vi flyttede en lille klump længere ind i bedet og fjernede et par gamle udtjente roser til fordel for disse hosta.

Stammen, der ses bagerst i billedet, tilhører den skønne clematis Propertius.




Her er flere billeder af den smukke  blå geranium Platypetalum, som desværre vælter lidt rigeligt.
Det er planterne bagerst i billedet, der er fjernet/flyttet - dem i forgrunden bliver - de skal dække for nedvisnende Allium blade.




Det er snart pæontid - men de er godt nok længe om at springe ud i år. Jeg glæder mig... disse prægtige planter har jeg lagt som en knold for ca. 4 år siden og nu er de blevet til store flotte planter.



Clematis Multi Blue er meget flot i blomstringen i år:



 Clematis Gladys Picard oppe på hegnet over til naboen





Tilbage i "det nye rhododendronbed" hvor den røde busk er azaleaen "Karminduft".




Det er også blevet digitalis tid :)





Ligesom Fru Høneballe vil jeg slutte af med mine roser. En del er i blomst allerede og flere kommer til fra dag til dag - især hvis solen ville give sig til at skinne.

Crown Princess Margareta:



Morten Korch:

Blue Moon (i drivhuset):

 Chartreusse de Parma:




Et par uskarpe billeder af Mme Alfred Carriere:



Den altid yndige Astrid Lindgren:



Lady Emma Hamilton:

Odyssey:




Til sidst en meget ung pip-fugl, som netop var fløjet fra reden - en blåmejse, måske?



Velkommen i min have :)


20 kommentarer:

  1. Man bliver helt forpustet af at følge med rundt i din have, hvor er der meget fint at kigge på, øjnene kører rundt for at få det hele med - tak for turen

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, søde da - skynd dig at sætte dig ned :)
      Selvtak !

      Slet
  2. Jamen er det en park, I bor i? Sådan opleves det i hvert fald 😊

    SvarSlet
  3. Hej Ulla

    Det ser totalt frodigt ud, med så meget i super vækst...
    Tak for rundturen!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig en skøn tid lige nu, men man skal løbe stærkt for at følge med...

      Slet
  4. Hej Ulla
    Ja nu mangler vi ikke vand mere, så vi kan godt ønske sol og varme, måske er vi heldige.
    Du er på en måde længere med roserne end mig, for mange af dem du viser har jeg også, men de blomstrer ikke endnu :) Kun med Kronprinsessen kan jeg være med.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Til gengæld har du så mange andre roser i blomst.
      Men der er sprunget nye slags ud igen i dag her hos mig :)

      Slet
  5. Hej Ulla
    Skønne skønne øjebliksbilleder fra din smukke og meget frodige have :)
    Jeg har endnu ingen roser i blomst med vogter dem nøje, istedet for nyder jeg synet af dine.
    Her står den også snart på opgravning af storkenæb, de er lige en tand for flittige :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nogle gange skal man rokere lidt rundt...
      Jeg synes nu også at der er frodigt i din have.

      Slet
  6. Hej Ulla
    Geranier er simpelthen ikke til at undvære også selv om nogle af dem er nogle væltepetere. Kan se at du har Blue Moon i drivhuset så måske skal jeg grave min op og sætte den ind på den anden side af glasset for den trives ikke rigtig og i år står den bare og stritter med en enkelt pind og ser ynkelig ud. Din ser jo noget andersles flot og fyldig ud. Sød lille piphans :-)
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Første år, vi havde Blue Moon, blev den til absolut ingenting. Så kom den på rekreation i drivhuset, og det kunne den lide. Nu har den fast plads derinde. Hvis det bliver en varm sommer, kommer den selvfølgelig udenfor igen.

      Slet
  7. Min have er langt bagefter! Jeg har ingen roser i blomst og min yndling løvefod er kun lige på trapperne - men det kommer! Tålmodighed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke dog en regional forskel - men det skal nok komme hos dig også.

      Slet
  8. Hvor er der frodigt og lækker i jeres have. Jeg er vild med Odyssey - den er bare så smuk, og jeg har længe haft lyst til at plante en, men bliver ved med at glemme det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Odyssey er smuk, men der har næsten været for meget "hype" omkring den på bloggene de seneste år. Jeg er dog glad for mine to.

      Slet
  9. Hej Ulla.
    Tak for turen rundt i din have. Det er en rigtig frodig have med mange fine blomster og planter.
    Kh Lis

    SvarSlet
  10. Hej Ulla!
    Så fint att gå en rundtur i din trädgård. Regnet har gjort att allt växer fint.
    Vi har fått solen tillbaka, och det är jag glad för.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Regnen var god, men nu kan vi ta' en pause. Det ER dejligt med solskin. Kigger ind til dig senere i aften :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.