Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 20. februar 2021

Sikke et vejrskifte


For blot få dage siden var der frost og sne og smukke landskaber.

Nu er sneen væk og foråret pibler frem i bede og krukker - sikke en omvæltning.

Det trigger allerede flere tanker hos mig om hvad vi skal have lavet at "tilretninger" i haven i år - og det er en virkelig rar følelse.


Med de kommende dages høje temperaturer på tocifrede plusgrader (vi har altså lige haft tocifrede minusgrader !), vil planter og løg i haven da virkelig få sat skub i noget forår.


Her er lidt forårstegn fra min have:






Krokus i Kenzokassen




Som I kan se, er isen slet ikke smeltet helt i dammen endnu, men det vil den gøre snart.

Jeg har ellers været svært glad for de seneste ugers regulære vintervejr, og synes at det har givet rigtig meget energi med lys og klar luft, lange dejlige gåture, islygter mm.


Men disse forårstegn er også dejlige og lad os endelig fortsætte imod mere forår.


25 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt at se forårsblomsterne i din have - her er de endnu ikke så langt fremme.
    Jeg nyder, at dagen er tiltaget med knapt tre timer, at sneen er væk, og der er forår i luften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg at vi alle nyder og her i weekenden er det jo ekstra dejligt - super godt vejr her ved indgangen til marts :)

      Slet
  2. Det er som om, der er mere forår i luften efter en periode med frost. Det må ligge dybt i os, også selv om de seneste år er begyndt at snyde os. Dejlige forårstegn, du har i haven ❤
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, foråret kan bare komme an og siden du skrev er det jo gået meget godt med det :)

      Slet
  3. Ja det er lige fra den ene yderlig til den anden, så der er ikke noget at sige til, at der stadig er is i dammen. Vi var mange, der nød det skønne klare vejr i sidste uge, men nu er det fint med forår, selvom det er blevet lidt gråt. Vi håber, at det fortætter med forårstegnene.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går virkeligt stærkt lige nu, man kan næsten se vintergækkerne blive højere fra dag til dag og alt andet myldrer også frem.
      Vi må håbe at marts ikke bringer tilbagegang for foråret, men lidt ro på gør vist ikke noget.
      knus

      Slet
  4. Nogle steder har man vel oplevet et udsving på 30 grader, og det er godt nok helt vildt. Forårsbebuderne er mere end velkomne, omend de ser lidt forfrosne ud her i starten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det her helt vildt som der er kommet skub i det forår - til stor nydelse :)

      Slet
  5. Det var godt, vi fik en periode med vintervejr. På den baggrund bliver man så glad for alle forårstegnene. Jeg kan godt lide din glaskrukke med hyacinter og krokus.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Glaskrukken var et hurtigt arrangement, jeg er altid så træt at at hyacinterne vælter og det gjorde de jo ikke i krukken.
      Foråret er her for fuld kraft, vi må håbe at marts ikke genindfører vintervejr :)

      Slet
  6. Så meget forår på så kort afstand. Her ligger sneen tungt. Håber jeg senere i dag kan finde forårsstemning i jorden.
    Ja jeres sø ser også godt iset til.
    Vores er så lukket. Er så nervøs for fiskene. De komjo op og spiste af vores hånd. Så det vil være synd om de er væk.
    Lige i dette øjeblik kommer snerydderen med salt. Her er stadig vinter.

    Klem og dejlig søndag
    Charlotte

    P.s
    Tak for dit fine skriv hos mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vores dam var også godt iset til, men en pumpe sørgede for at der blev holdt et lille hul fri i isen.
      Nu må is og sne da også være forsvundet fra jeres have - det er jo nogle dage siden du skrev - jeg håber at jeres fisk har overlevet.
      god weekend, Charlotte :) (ps: selvtak)

      Slet
  7. Frosten blev også nydt her - og sneen ikke mindst - men foråret sidder lige under overfladen og venter nu. Det kribler i os allesammen, og snart vil din blå anemone blog være i sit rette element! Godt at se de første tegn.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er nok egentlig mange, der godt kan lide vinter, når det er rigtig vinter som første halvdel af februar. Hvor var det heldigt at det var der og at forår nu er i gang - krydser fingre for at marts bliver uden frost.
      Jeg glæder mig til at gense mine anemoner, de har stukket knopperne frem nogle steder.

      Slet
  8. Ja nu är våren snart på g! Så fort snön försvann kom det upp små gröna blad lite här o där - som man längtat!!!
    Hönsen värper massor av ägg - ett vårtecken :)
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med både ägg og små spirer - jo, det er vår og det er godt nok også dejligt :)

      Slet
  9. Åh ja forår, jorden er stadig frosset, men vintergækker og erentis kribler og krabler, ukuelige. Og påskeklokkerne har fået travlt, og mig osse, med at klippe bladene af inden de begynder at skyde for meget. jeg satte et par ekstra musefælder i dag. Der var flere knopper der var gnasket i. Bæster. Håber det var den ene mus kattene fik fat i, i dag.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du er blevet af med musene :) Her er der også knopper i mine påskeklokker, så selvom mine altid er langt bagefter alle andres, så er der liv og håb.

      Slet
  10. Ja det er dejligt, når vinter bliver rigtig vinter med frost og sne, så vi kan nyde overgangen til foråret. Så må vi bare håbe, at der ikke kommer så meget gang i haven, at der sker skader, hvis frosten kommer igen i marts.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har da bare været så dejligt i februar og nu med forårstoner, så er det rigtigt som vi gerne vil have det.
      Ved godt at marts kan være lunefuld, vi får se og håber det bedste.
      Tak for din kommentar.

      Slet
  11. Härliga vårtecken! Jag har sett en del knoppar i olika växter här också. Men skiftet från vinter till plusgrader har gått väldigt snabbt...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Virkeligt snabbt - det er næsten ikke til at forstå, men skønt er det.
      Også du :)

      Slet
  12. Hej!
    Har njutit av det fina vintervädret, men nu har det blivit varmt och snön har försvunnit och blivit stora vattenpölar. Då känns det bara härligt att våren är på väg. Har inte så mycket vårtecken som hos dig. Men det kommer.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kommer da... Marika - dejligt at også sneen er forsvundet hos jer.

      Slet
  13. Så deilig å se sånne vårtegn hos deg. Erantis er så fine med sin lyse gule farge. Blå anemoner venter jeg også på, og de kommer helt sikkert i år også.

    God weekend.
    Klem

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.