Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 14. oktober 2018

Nyt bed og lidt om gravearbejdet

For ca. 14 dage siden ville jeg lige plante de to roser, som jeg fik af Lisbeth og Linda til mit blogtræf, og efter lange overvejelser var jeg kommet frem til at de måtte ned for enden af det hvide bed - selv om de er svagt lyserøde - de kommer til at stå ikke så langt fra de helt lyserøde Jacques Cartier.

Dels kunne jeg så nyde dem fra køkkenvinduet og dels begynder det alvorligt at knibe med pladsen.

Sikken et luksusproblem - jeg er vildt glad for mine nye "A Whiter Shade of Pale".

Dramaet opstod, da jeg til min skræk opdagede to små skvalderkål planter lige der i det hvide bed. Dét har vi altså ikke i haven !  Så jeg konstaterede at der måtte en del mere gravearbejde til, for jorden skulle væk og graves i dybden. Det tog mig en del dage at blive færdig med det, og nu er der fyldt ny jord på og begge roser er plantet sammen med ca. 100 blandede hvide Narcisser og 20 stk. hvide liljetulipaner ved navn "Tres Chic".

Det bliver helt sikkert så fint.





Nede i den anden ende af vores lange bed langs huset gravede Mr. M.


Den gamle rødtjørn skulle væk, for den var syg og en hovedkuls og mærkelig beskæring sidste år havde ikke gjort den kønnere. Ultimatum fra mig var at enten kom der en stor klatrerose op i træet nu eller også skulle træet væk.

Det kom væk.




Vi skal have købt et nyt træ og overvejer lige lidt hvad det skal være. Noget med forårsblomster og efterårsfarver og smalt og ikke for højt.... 






Ellers er her bare lidt blandede billeder fra haven, som jeg tog i går. Vi har stadig en masse
sommerblomster, bl.a. Cosmos og klokkeranke.






De orange roser er flottere end nogensinde før i år, de har helt sikkert nydt at det er blevet lidt køligere og at det har regnet, selvom jeg har været flittig med vandslangen.
Se bare her:



De to første billeder er af Lady of Shalott og det tredje billeder er Pat Austin - skønne orange roser :)









Strawberry Hill:



Der er også mange skønne efterårsfarver lige nu - jeg er pjattet med dem.





I kommende uge har jeg bestemt mig for at gå i haven de fleste dage efter arbejde for at luge, det kan nok lige blive til en god time inden det bliver mørkt.
 - det skal vist til at være, hvis jeg skal vinde den kamp.

I må have en dejlig ny uge, derude :)



17 kommentarer:

  1. Kampen mod ukrudtet vinder man vist aldrig helt. Men hvis det kun er en lille skvalderkål I har så må I da godt få af mig. jeg har oceaner, hihi. Det sniger sig ind fra grøfterne. men det bliver dog holdt i ørerne, helt væk har jeg opgivet.
    Efterårsfarverne er fantastiske i år. selvom vi ikke har haft frost. Skovbrynene har været så flotte i solskin i dag.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. PH... nej tak 😊
      Vi har skvalderkål i hækken i vores køkkenhave, og det er rigeligt.

      Slet
  2. Gisp skvalderkål, ja pas på med det, godt du skiftede jorden. Sikken en fin udsigt du får fra køkkenvinduet til både tulipaner og senere roser.
    Du er vel ikke i tvivl om, at jeg vil foreslå Sorbus Dodong, den er nærmest søjleformet og vil passe fint der, hvor rødtjørnen stod.
    Jeg har netop talt med Linda om Lady of Shalott, hun har også mængder af blomster i sine, mine er også godt på vej, en skøn rose.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er glad for at jeg fik ordnet det, en gang imellem kan man jo godt renovere sine bede, selvom det er hårdt. Sorbus Dodong er bestemt med i opløbet 😊

      Slet
  3. Hej Ulla!

    Skvalderkål vil ingen ha, og jeg har bare hatt det en gang her. De sprer seg skremmende hurtig, så det er best å ha den under kontroll.
    Dine hosta er så fine. Alle mine frøs her for en uke siden, så de er helt slappe og ser ikke fine ut.
    Ønsker deg en god uke. Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, har I allerede haft frost, så det er slut med hosta ! Ja, det er jo meget længere mod nord.

      Slet
  4. Hej Ulla

    Fornuftigt at gøre en god indsats før nyplanteringer og da specielt før mørket kommer og gør det sværere at se hvad der er hvad.
    Lady of Shalott ser flot ud - imponerende farve!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  5. Tillykke du har fået min yndlingsrose.
    Det vil du på ingen måde fortryde Ulla.
    A whiter shade of pale er så fantastisk at du kommer til at ønske dig en ekstra.
    Puha skvalderkål..... puha. Min have er fyldt. Er ved at opgive kampen!!!!

    Knus og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det - det er jeg glad for at høre, så kan jeg vist godt sætte forventningerne højt. Jeg har jo også set den flere steder hos andre bloggere.
      Skvalderkålen fik kamp og tabte.
      Nu har vi igen gravet en masse og fået plantet nyt træ mm. Det laver jeg lige et indlæg om.
      knus

      Slet
  6. Tack - det är en bra vecka! Och jag tänker en magnolia som växer mer pelarformat. Det finns ju ett antal. Fin vårblomning och just nu, hos mig, lyser de i gula nyanser och sen får de en härlig chokladbrun ton.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tal for tippet om en magnolia, det kunne også nemt være blevet sådan en, men nu valgte vi et andet træ. Det laver jeg lige indlæg om nu.

      Slet
  7. Hei Ulla.
    Skvalderkål hadde jeg før i hagen men heldigvis ble jeg kvitt den. Jeg skulle gjerne hatt nye bed å plante i. Det kan jeg ikke, så jeg må bruke krukker, masse krukker.
    Nydelige oransje roser.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er svært at blive kvitt med skvalderkål, hvis man først har fået den ind i haven, så jeg var klar over at jeg måtte gøre noget alvorligt. Du må have arbejdet hårdt for at blive den kvitt.
      Vi har også mange krukker og ikke flere nye bede - det er en forandring af et gammelt bed.

      Slet
  8. Det var godt du opdagede skalderkålen før du plantede. Det er noget stads...
    Godt du kom af med tjørnen. Så får du lejlighed til at finde et nyt fint træ, der kan det hele. Jeg ved ikke, hvor slankt det skal være, men vi har mange dejlige søjletræer. Kender du fx søjleparadisæbletræet 'Maypole'?
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth - næh, det træ kendte jeg ikke, men det ser så fint ud. Vi har nu købt et helt andet, men så faktisk også på et paradisæbletræ. Men der er mange af dem ude på fælles arealet lige uden for hækken, så jeg nyder dem der.

      Slet
  9. I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited,Thank you for sharing good topic.

    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.