Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 7. oktober 2018

Efterår i haven og lidt roser - stadigvæk


Det er da blevet efterår, forgangne uge har været meget blandet med både regn og blæst og også gode dage med lidt tørvejr.

Vi har været i haven et par gange efter arbejde for at grave  - mere om det en anden dag, men dette indlæg er blot for at vise lidt billeder fra haven lige nu.

En skam at man ikke har så meget tid til haven, for den præstenterer sig da smukt endnu, hvis liiiige man ser bort fra det lysegrønne tæppe der er overalt af blandet ukrudt.


Her til højre er det blåbærbuskene som viser deres smukke efterårspragt.







Sølvlys blomstrer flittigt og dufter fantastisk.



Hortensia Vanilla Fraise:







Solhat Green Jewel:
 


De nye klatreroser nåede ikke til tops i den nye pergola i år, men klokkerankerne klarede turen:




Her er lidt roser:

Jacques Cartier

Eden Rose

Penny Lane

Mme Alfred Carriere

Munstead Wood

Rhapsody in Blue



Det var lidt fra haven, vi har en travl oktober foran os, idet der er massive lugearbejder i hele haven og også i køkkenhaven, og den skal desuden efterårsgraves....


Forårsløg skal lægges....

Dahlia skal graves op....

Hvor langt mon I andre er i jeres efterårs gøremål ?


Ha' en god ny uge :)


14 kommentarer:

  1. Jeg har også rigeligt at skulle give mig til - godt jeg har efterårsferie i uge 42, så jeg forhåbentlig kommer i bund med alle opgaver. Jeg skal have luget, især stierne, hvor der vokser græs op næsten over det hele...og så skal de naturligvis fejes bagefter. Måske klipper jeg lidt hist og pist, men jeg lader for det meste stauderne stå/ligge vinteren over, da jeg elsker forårsoprydningen, hvor alt gammelt klippes af og det vælter frem med lysegrønt i bunden.
    Nå ja...løglægningen er vi gået i gang med. 3206 løg er foreløbigt lagt...Gætter på jeg når op på omkring 4000 før vi er færdige, heraf ca. 1500 krokusløg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som tiltrængt med efterårsferie. Jeg har bestilt to fridage sidst inoktober, ellers når jeg vist ikke hvad jeg skal. Har godt læst om dine krokus indkøb, det er vildt. Vi skal nok kun lægge ca 300 løg i år.

      Slet
  2. Hej Ulla

    Dejlige billeder fra efterårshaven - Og nu lover de jo denne indian summer - vi får se!
    Rhapsody in Blue er nu en flot sag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det skulle blive shorts vejr i morgen igen 😊

      Slet
  3. Jamen, vi skal jo til at begynde forfra IGEN. Vi er ved at varme op til at plante nogle forskellige hække. Endnu ikke en rosenhæk som jeg ellers har ønsket mig siden jeg så jeres, men liguster og syren i første omgang. Jeg har slet ikke haft tid til at tænke forårsløg endnu, men ovre hos Esther fik jeg den idé at lægge nogle løg i et par murerbaljer. Så får jeg da lidt at se på til foråret, for jeg tror ikke vi kan overskue at lægge løg i selve haven i år.
    Dine planer lyder fornuftige. God fornøjelse med udførelsen :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. I har bestemt også meget at se til, en syrenhæk lyder nu også dejligt. Og løg i murerbaljer er et hit. Vi lægger hvert år i flere krukker, for så har man tulipanflor ved indgangen osv.

      Slet
  4. Ja men jeg laver det samme hver dag, luger og hakker, i dag har jeg klippet lidt hist og pist (for øvrigt i en finger :(. Vi har også flyttet en rose, det kan du se mere om i mit nye indlæg.
    Nå ja og jord op omkring rosernes stammer har jeg da også prøvet på de sidste par dage.
    Billede nr. 8 er min favorit, hvor ser det flot ud. Ja det gør det hele, men dette gjorde særligt indtryk.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså, god bedring med fingeren. Godt at få flyttet Lark Ascending til mere plads. Ja, billedet oser af sensommerstemning, det kan vi lide :)

      Slet
  5. Hei Ulla.
    har alltid sagt at det er mest å gjøre om våren. Nå vet jeg ikke lengre. Får se om jeg kommer i mål før vinteren. Hvis ikke, pytt pytt. Mye fint som blomstrer hos deg enda. Dere har nok mye bedre klima enn hos oss.
    God søndagskveld.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vores klima er nok lidt mildere, der er i hvert fald ikke koldt nu, og de lover 20 grader i morgen !
      Efteråret er lige så travlt som foråret og det er ikke nemt, hvis man er ved at blive lidt have træt og hellere vil være indenfor.

      Slet
  6. Det er, som om solen skinner på alle billederne 🔆

    SvarSlet
  7. Dejlige høstfarver, men også blomster. Jeg måtte lige tælle efter, nu da fru Høneballe valgte nr. 8. Jeg vælger nr. 9. Det er sådan nogle frækkke farver sammen. Det husker jeg også du havde med zinniaerne og noget jeg ikke lige husker. Lilla roser?
    Her nøjes jeg med 200 krokus. Det er rigeligt til mig.
    God arbejdslyst. De lover heldigvis sol og varme.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de mørkerøde pileurt sammen med den gule solhat er da et skønt skue. Jeg har tænkt efter mht. de orange Zinnia sammen med lilla, og kan ikke komme på andet end lilla floks og kæmpeverbena i lilla sammenhæng.
      Tak - arbejdsindsatsen lægges fortsat i det lønbetalte job og haven gaber efter mig, jeg når INTET.
      kh

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.