Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

onsdag den 21. oktober 2020

Hvad lavede vi så i weekenden i haven...

 


I forrige indlæg havde jeg ikke rigtigt tid til at fortælle om weekendens aktiviteter, men ville gerne vise billederne af de skønne høstfarver.

- tak for jeres søde kommentarer dertil.

I dag øsregner det, så nu kan jeg passende vende tilbage til indlægget med lidt flere billeder og lidt mere uddybende tekst.




De fleste af vores Dahlia blev gravet op og renset for jord og lagt til tørring før de bliver pakket væk for vinteren. Der er dog et par af de mørke Dahlia som stadig står utroligt smukt med blomster og dem nænnede vi ikke at grave op - så der venter en session mere senere.

Det er utroligt så meget knoldene har udviklet sig - de kan sikkert deles til flere planter næste år.





Naboen har etableret nyt hegn og i den forbindelse har vi haft fjernet klatreroserne og clematis som voksede op ad det gamle hegn.


Nu hvor det nye hegn er færdigt, er roserne og nogle af clematisserne plantet igen, dog kun i de få sektioner, hvor der er rionet.


Det er tanken at der skal plantes langsomtvoksende rhododendron i de ledige pladser ud for hvert hegn.

Jeg har rhododendron oppe på halvmuren længst inde i haven og det ser forrygende godt ud om foråret, så det skal udvides.






"Kenzo-kassen" er også blevet tømt for de smukke Creme-de-Cassis Dahlia og i stedet er der lagt ca. 85 tulipanløg "Blue Diamond". Det forventer jeg mig en hel del af - dels er der Blue Diamond i bedet lige ved siden af og dels matcher Blue Diamond perfekt til magnoliens blomster - også lige ved siden af.

Du kan læse mere om hvad jeg tidligere har haft i Kenzo-kassen her.



Andre haveaktiviteter gik ud på at luge, rive stien og alm. oprydning - det var dejligt at være ude i det skønne vejr - på denne årstid er jeg kun i haven i weekenderne og kun hvis vejret er godt ...

I øvrigt er rosenhækken stadig i blomst:



Med nærbillede af "Rozanne" i solskinnet vil jeg slutte denne smøre for i dag.


14 kommentarer:

  1. Det der fangede mig mest var selvfølgelig langsomtvoksende rhododendron, har du fundet ud af, hvilke der er det.
    Du er flinkere til at holde bloggen ved lige i år, det er dejligt, for vi er ikke mange tilbage nu.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. ha-ha - ja, langsomtvoksende - jeg mente jo nok de lavtvoksende, altså de som ikke bliver så store - men det er vel også en form for langsommelighed.
      Næh, vi er en lille skare efterhånden, men jeg har nu ikke lavet flere indlæg i oktober end jeg plejer... knus

      Slet
    2. Nå ja det var en anden snak, det andet forstod jeg heller ikke. Jeg synes, du har været mere flittig i år, men det er måske først til november, du holder lang pause?
      Knus

      Slet
  2. Så flotte dahlia du har! De gar jo vokst veldig mye, og du kan sikkert dele de til neste år ja. Et bed med dahlia plantet i et bed kunne jeg godt tenke meg å ha, men er redd at mordersneglene også liker dahlia? Jeg har alltid hatt mine i store potter pga. sneglene, men da blir de ikke like store som dine :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, dræbersneglene - som vi kalder dem i Danmark - kan vældig godt lide Dahlia, men vi har de fleste Dahlia i krukker og det går bedre sådan.
      I år har vores fået en del gødning, måske derfor er de store.
      Klem

      Slet
  3. Det er så dejligt med nogle solskinsdage til at gøre årstidens havearbejde i og igen var du/I flittig(e) :-)
    Det er jo med at få dahlia op nu, men heldigvis blev vejret lunere igen så du kan bevare den fine i jorden stadigvæk.
    Det nye hegn er pænt og jeg kan forestille mig at det bliver flot med Rhododendron op ad den mørke mur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja, der er jo altid noget at lave, men i efteråret synes jeg at der er vældigt travlt.
      Jeg glæder mig til at få plantet lidt foran det nye hegn, så jeg kan få det lidt "blødt" op - selvom hegnet er noget pænere end det gamle.

      Slet
  4. I har da nået meget på sådan en lille weekend! Her står georginerne stadig og blomstrer, så det må vente lidt endnu. Flot hegn ind til naboen - og så er det nye tanker og planer der skal til. Spændende at se hvad det ender med.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det gjorde vi - men hegnet har vi trods alt ikke skullet arbejde med.
      Det er med at nyde de georginer så længe vi kan.

      Slet
  5. Hold nu op i knoklede i weekenden.
    Men det er så skønt når man kommer til aften.
    Elsker at bruge kroppen og mærke den lever.
    Så er dahlia sæsonen ved at være slut.
    Mine er ikke gravet op endnu. Men et spørgsmål om tid.
    Men de må lige blomster lidt mere. De lover jo varme tider.

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sikkert godt vente lidt med at grave dine Dahlia op - her var der bare en del af dem, som ikke længere var pæne og gav blomster, så de kom op. Jeg skulle jo også bruge krukkerne og Kenzo-kassen til at lægge tulipanløg i :)
      klem retur - i lige måde.

      Slet
  6. Det är härligt ute nu och skönt att kunna gå runt med känslan att det mesta, det viktiga är gjort. Ni kommer få en fin plantering på er sida av hägnet. Små rododendron som får växa upphöjt - fint :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  7. Det lyder som en dejlig weekend. Uh, dine tulipanløg bliver flotte til foråret :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej!
    Har precis fått upp mina dahlior igår, och då blev det planterat både tulpanlökar och narcisser istället. Har stora trälådor som maken byggt intill altanen. Blue Diamond är en favorit, och det blev några nya av den sorten också. Det blir fint till våren.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.