Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 9. januar 2022

Våd og kedelig januar

 


Prøv lige at se disse billeder - det er indbegrebet af en vejrmæssigt kedelig dag.

Der var ellers hvidt da jeg stod op i går og det blev da også liggende noget af dagen, men nu er det vådt og gråt.


Heldigvis har vi da ting at tages os til indendøre, så jeg klager ikke, selvom jeg egentlig havde tænkt på at komme lidt ud i haven og få klippet visne blade af påskeklokker og tjekke op på om ikke der er små vintergækker på vej. 

De er nok på vej - men ikke så langt fremme at jeg skal se dem indefra.


2022 er i gang og vores haveplaner for i år er meget beskedne. De seneste mange år har vi virkelig lavet meget om og udvidet bede og plantet - seneste tiltag var sidste forår hvor vi plantede 7 nye rhododendron oppe på halvmuren. Dem glæder jeg mig til at se blomstre om blot nogle få måneder, spændende om de allesammen vil komme i blomst.


I år kommer det vist mest til at dreje sig om at holde haven, holde den pæn og luget så den hele tiden fremstår præsentabel. Når nu vi ikke skal ændre og lave nyt, burde vi nok kunne klare det ... vi får se.

Igen vil vi selvfølgelig så tomater og chili  (Mr. M) og sommerblomster - jeg kan ikke forestille mig en sommer uden Løvemund og Zinnia.  Man kunne jo også blive fristet til at investere i et par nye Dahlia til et par ledige krukker.


Må jeg så godt ønske lidt gedigent vintervejr med sne, frost, sol og klar himmel ?  Bare den næste måned :)



18 kommentarer:

  1. Ingen haveplaner??? jamen dog.. Men det kan nu osse give en vis ro i maven.
    Ja sommerblomster er lige de glade farveklatter der fylder ud rundt om. Jeg vil heller ikke undvære dem. Jeg skifter mellem flere, men løvemund og asters er faste beboere. Her har det godtnok osse været vådt surt i dag. Jeg nåede dog nogle af de værst medtagne påskeklokkeblade inden fingrende blev for kolde. Lidt af gangen, på et tidspunkt kommer man vel igennem det hele.
    godt nytår Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, ingen haveplaner... Jeg kan også vældigt godt lide asters, men har aldrig haft dem. De er så fine i sensommeren.
      Lidt ad gangen ja, så skal du nok nå i mål.

      Slet
  2. Ja men det må du godt ønske, hellere vinter nu end til marts, desværre sker det ofte, at der kommer sne i marts, det er helt forkert, så vil vi have forår.
    Heldigvis har I så meget fint at kigge på, så selvom I ikke har planer, kan I bare nyde jeres have. Hvis I har planer om Samsø i år, vil jeg elske en potte med zinnia, hvis der skulle blive lidt i overskud. Det gør der selvfølgelig ikke, I kan godt bruge det hele selv. Men jeg vil alligevel nævne det ;) andet behøver I ikke at have med. Sår jeres løvemund ikke sig selv? Det gør mine, det er dejligt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, ja - i marts vil vi gerne have forår.
      Dit ønske er noteret - men mind mig gerne om det, hvis jeg skulle glemme det.
      Om vi kommer i år, kan jeg slet ikke sige noget om nu.
      Vi har ikke lagt mærke til selvsåede løvemund, måske er der nogle få alligevel.

      Slet
  3. Her har vi i to hele måneder hatt nettopp det været du ønsker deg, så nå vil jeg ha vår og varmere vær fremover :)
    Jeg forstår godt at du ikke har noen planer i år. Jeg har derimot mange som vanlig :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. he-he, Marit - ja, jeg kunne også godt springe til vår, men det er jo ikke helt realistisk - så derfor hellere lidt vinter end regn og blæst.

      Slet
  4. Det er vist godt at være fugl i jeres have, det ser ud til, de ikke kommer til at sulte.
    Jeg har også haft planer om at klippe blade af påskeklokkerne, men det er så koldt på fingrene, så jeg har beholdt dem i lommen.
    Løvemund og Zinnia kan jeg heller ikke undvære, de bliver sået hvert år, men jeg varierer farverne lidt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo sjovt at variere farverne på sommerblomster mm - det er også lidt som med min Kenzo-kasse, hvor jeg varierer farven på tulipanerne fra år til år.

      Slet
  5. Det bliver dejligt uden de store haveprojekter. Så man I gå og stornyde haven som den udvikler sig nu. Jeg er enig med dig - sommeren uden sommerblomster går ikke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg glæder mig egentlig også til en "rolig" sommer.

      Slet
  6. Vi har også haft regn, men jeg husker nu mest begyndelsen af januar som helt enormt mørk og dermed trist, og jeg glæder mig til lysere dage.
    Det lyder som en klog beslutning at holde en pause og blot nyde haven.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da vildt mørkt og vådt i disse dage. Godt jeg havde et højdepunkt i går :)

      Slet
  7. Hej Ulla!
    Vi har haft snö ett tag nu, men det skall bli varmt så får vi se om den stannar kvar. Det blir så halt med kyla och värme om vartannat. Kanske skönt att inte ha några inplanerade projekt, det brukar bli något att göra ändå.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, som det veksler mellem kulde og varme - og I har sikkert mere sne generelt end vi har.

      Slet
  8. Her på det norske vestland er regn normalen, men i dag er det meldt sol, så jeg skal ta meg en tur rundt i hagen senere i dag. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingeborg - Det er altid dejligt med sol - hellere det end regn :)

      Slet
  9. Huff, sånt guffent vær. Gruer meg alltid til overgangen vinter/vår. Glatt, sørpete og vått. Men flott innevær, da! Såvær! Løvemunn og Zinnia er must.

    SvarSlet
  10. Det är grått men jag ser ändå allt fint vintergrönt som är i bilderna. Igår när jag tog kameran hann solen gå i moln men jag fotade ändå. Idag blev det en runda till i solsken :)

    Ha det gott! Carin

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.