Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 19. maj 2020

Et kig på bedene omkring havedammen



Alting er virkeligt frodigt og fyldt med blomster overalt i min lille have og jeg glæder mig sådan over det.

En skøn tid lige nu - det synes jeg vist hvert år.

I dette indlæg vil jeg blot vise lidt billeder fra den ene ende af haven, nemlig området bag huset hvor de to havedamme er.

Første billede viser hvad vi møder når vi lukker hoveddøren op:  Det hvide bed, som stadig er fyldt med tulipaner og de evigt smukke Judaspenge i den hvidbrogede udgave. Inden længe skal de dog klippes ned, næsten allesammen.

I bedet står mine "Honeymoon" tulipaner, de er kridhvide og med frynset kant.
Dem skal jeg helt sikkert investere i flere af, jeg er SÅ betaget.
Du kan se dem lidt til venstre for midten i billedet.



På vej hen mod dammen kommer vi forbi Bispehuen til højre og ...



... til venstre bedet med Angelique tulipanerne og masser af biskophat - de er i knop nu - dem vender jeg tilbage til når de er sprunget ud.


De følgende billeder er bedene omkring morgenmadsterrassen, som ligger ved den store dam.
Her blomstrer stadig løjtnantshjerte og jeg har været heldig at mine nye mørke frynsede tulipaner passer helt perfekt til blomsterne på geranium Samobor - det er jeg ret vild med.




Jeg læste lige Lisbeths indlæg om Portulak. Jeg har dem også - de stammer fra Høneballehaven og er meget grovillige her i haven. Yndige er de, men heldigvis også nemme at rykke op når de kommer FOR godt i gang.

Insekthotellet lavede Mr. M. forrige år.


Ramsløg har vi også - jeg værner om dem, for de må gerne blive til flere i dette hjørne, selvom Mr. M ikke bryder sig om dem.



Så er vi nået om til drivhuset - det vil jeg ikke fortælle om i dag - blot vise at nu er en af mine syrener endelig også begyndt at springe ud - jeg synes at jeg har set blomstrende syrener på mange andre blogge for flere dage siden.
Her er det Michel Büchner.



I næste indlæg tager jeg jer med rundt i den anden del af haven.

14 kommentarer:

  1. Dejligt med en rundt i noget af haven, som sædvanlig er det hele blevet til meget mere hos jer f.eks den hvide Judaspenge, flot sammen med tulipanerne.
    Jeg har et ønske til jeres næste besøg, mon ikke Mr. M kan lave en Løjnantshjerte til mig, jeg har ikke haft den i flere år. I behøver ikke at have andet med, håber det lader sig gøre i år igen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke det kan lade sig gøre med en lille Løjtnantshjerte :)

      Slet
  2. Så mange fine blomster Ulla.
    Jeg må lige spørge dig hvorfor du klipper den brogede judas ned.
    Jeg har den ved gadekæret. Men klipper den aldrig ned......

    Skøn aften
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg klipper den noget ned fordi den er for dominerende og der skal være plads til andre planter, der er på vej op.

      Slet
  3. Så mye fint som blomstrer hos deg nå. Bispeluer har så fine blader, og jeg blir mer og mer glad i de. Du har også så flotte tulipaner.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Bispeluer er skønne, men desværre har jeg kun denne ene plante.

      Slet
  4. Den ser flot ud den hvidbroget judaspenge. Jeg har troet den ville være noget af en pistling i forhold til den alm.
    Åh ja Samobor, den er jeg osse vild med. Og det gør ikke noget den breder sig lidt.
    Det ligner et kunstværk det insektethotel. De må da osse være sjove at lave. Er det beboet?
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvidbrogede hos mig bliver ret stor, det er jo dejligt nok.
      Insekthotellet pynter da - jeg ved faktisk ikke om det er beboet.

      Slet
  5. Hei Ulla.
    Det hvite bedet er et flott syn når dere kommer ut av hoveddøren.
    Fine tulipaner og et veldig flott Løytnantshjerte.
    Syrinene dine er kommet omtrent like langt som hos oss.
    Ha en fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker det hvide bed når det er på sit højeste i april-begyndelsen af maj.
      Nu er kunsten at få det til at se pænt ud resten af året :)

      Slet
  6. Det er så morsomt at du har en fætter-kusine til min portulak. Det glæder mig, at den breder sig og er nem at fjerne.
    Den hvide judaspenge er flot. Er der en bestemt grund til, at du ikke klipper dem alle ned?
    Samobor og tulipanerne er vældigt flotte sammen.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan et portulak-fællesskab er så hyggeligt :)
      Jeg vil gerne have frø af mine judaspenge, så derfor får nogle af planterne lov at stå. De fleste klipper jeg ned, for der er andre planter på vej op og de skal jo også have plads.

      Slet
  7. Fin tur runt om i din trädgård. Vackra kombinationer och det känns som det är en stor trädgård.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores trädgård er ikke stor - blot 750 m2, hvoraf hus og indkørsel tager de 200 m2.
      Tak :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.