Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 1. maj 2016

Endelig maj - du søde milde


Jeg mindes ikke en værre april i nyere tid - det har været en kedelig måned med alt for megen kulde,
regn og blæst og det holdt ved lige til sidst.

NU er vi i maj og hvor er det en herlig dag - her har vi mærket sol og varme hele dagen, sikken forskel.

Haven bugner af planter og løgvækster, og der er mere på vej - det er absolut en skøn tid lige nu.

Det hvide bed får svært ved at leve op til sidste års brillieren, men det bliver tæt på.








I det gule bed breder de svovlgule anemoner sig lige stå støt og roligt fra år til år. En stor glæde.





Den store trækasse (Kenzo-kassen) er i år ikke så Kenzo-agtig idet vi har valgt hvide nuancer i tulipaner og narcisser.
Jeg lover at jeg nok skal vise mange flere billeder af den senere.


Her kommer billeder fra resten af haven uden så mange ord.

Black Lace hyld
Blue Bells, importeret fra England


Ah.....    solskin

Stjernemagnolie - næsten udsprunget
Jan Lindmark - nu endelig næsten udsprunget

Jan Lindmark









Lidt fra det blå bed:






Til slut:  Den nye terrasse. Stenene er sorte betonsten, lidt svært at se i solskinnet, nu venter vi bare på at stenmelet fordeler sig ned mellem rillerne, for vi fejer og fejer - og inden længe kan vi sikkert sætte havemøblerne frem.

Nu er vi jo i maj, hurra....   :)



26 kommentarer:

  1. åh du har bare så ret, Maj er startet på den best tænkelige måde - sol, næsten ingen vind og med en temperatur her på næsten 15 grader. Og man skan virkelig se at alle blomster, træer og buske virkelig har suget til sig.
    Hvor flotte løgplanter du viser, man kan kun blive så glad af alt det godt der springer ud, og heldigvis er vi gode til at glemme hvordan det var for få dage siden nu hor vejret har vist sig dejligt som i dag.
    Dejligt med en færdig - næsten færdig - terrasse, sol og det tørre vejr, skal nok hjælpe med til at det bliver hurtigere fejet ned i rillerne.
    Tak for dejlige billeder
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine søde ord, jeg er meget glad for mine løgvækster og tænker altid på at udvide bestanden. Terrassen skal vi nok blive glade for, inden længe kan den forhåbentlig tages i brug.

      Slet
  2. Ja sikken en forandring, det var som at knipse i fingrene fra april til maj. Tænk hvis det fortsætter de næste uger, det ville være lykken. Vi har vist alle nydt det i dag, jeg er lige kommet ind nu var det ved at være lidt køligt, men stadig smukt.
    Fordelen ved kulden, hvis der er nogen, er at blomsterne har holdt længere, nu kommer det hele så, også vores smukke clematis og alt det andet.
    Det ser flot ud med den nye terrasse.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan da krydse fingre for det - men du har jo ret i det med tulipanerne - vi har før set forår hvor det hele bliver brændt af i løbet af meget kort tid. Men vi trænger bare sådan til varme og dejligt vejr.

      Slet
  3. Hej Ulla. Ja i dag har været en helt fantastisk dag. Det var dejligt at mærke solens varme. Jeg har også været ude hele dagen i dag. Hvor ser det godt ud med den nye terrasse. Dine billeder er virkelig gode og meget klare. Ja, jeg tror også, at varmen gør underværker og at planterne kommer rigtig i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan lige se dig for mig - have travlt og nyde livet i din have - det var virkelig en god dag i går og faktisk også i dag.

      Slet
  4. åh hvor ser det altsammen skønt ud :)
    tak for synet
    Kh
    marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. En fornøjelse at høre fra dig igen :)

      Slet
  5. Så mange forårs skønheder, jeres nye terrasser er blevet super fin, rigtig fine fliser i har valgt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, det pyntede rigtigt meget med den terrasse.

      Slet
  6. Åhhh ja velkommen maj, og dine billeder er så smukke med al den skønne sol. Tillykke med den flotte nye terrasse, godt arbejde, og vel næsten ikke til at vente med at få havemøblerne frem der;-) jeg kan også godt lide den hvidlige kenzokasse, og dens navn:-)
    God dag!
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med maj - i dag var da også en fin dag :) Selvom jeg slet ikke kom i haven. Nu læste du måske ikke med sidste år ved denne tid, men da havde jeg pang-farver i trækassen og derfor blev den døbt Kenzo-kassen.

      Slet
    2. Jo jo jeg læste med sidste år og husker godt kenzo kassen, og det er det jeg syntes er så fedt, at det er en alsidig kasse:-))

      Slet
    3. Ja, og til næste år skal den måske have en helt tredje farvekombination - der er jo sådan lidt "Dalby" i det... !!

      Slet
  7. Med Maj kom det vackra vädret, hoppas det fortsätter så. Du har så mycket fint som blommar, visst är våren en härlig tid.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Dét er den, våren :) Tak for din søde kommentar.

      Slet
  8. Det er sjovt med det vejr. Lørdag - sidste dag i april - var vejret også kedeligt, i hvert fald på Fyn, hvor jeg opholdt mig. Henimod aften blev det så fint vejr...indtil vi nåede Storebæltsbroen...den var totalt indhyllet i mørke. Ret syret at se...det regnede da også ganske kraftigt...men det var tørvejr da vi nåede hjem...og søndag morgen...tada...solskin...og det havde vi også i går og lige nu..selvom de vist har lovet byger i dag. Skal love for maj gør hvad den kan :)

    Hav en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. NU er der sommerdage i sigte - er vi ikke bare heldige :)

      Slet
  9. Hej Ulla.Så er jeg på banen igen,efter en skøn tøsetur til Fyn i søndags.Og dejlige forårsblomster du viser.Min bl. bed med narcisser og tulipaner er heller ikke de samme som de sidste to år.
    Så nu tror jeg at der skal jordbær i bedet.
    Og hvor er jeres nye terrasse blevet flot.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Bedene udvikler sig jo fra år til år. Nogle løgplanter breder sig og nogle kommer ikke så stærkt igen, men det er jo det dejlige - afvekslingen - og muligheden for at putte nyt i og flytte rundt.
      Dejlig tøse tur I har været på.

      Slet
  10. Ja, hvor er det skønt, at det er blevet maj, forår og nu ser det ud til at der også kommer lidt varme.
    Dejlige forårsbilleder fra jeres have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Maj er da en helt særlig måned, især efter sådan en kold april.

      Slet
  11. Hej Ulla
    Skøn ny terasse, den er rigtig flot, skønne sarte forårs blomster.
    Den Jan Lindmark Clematis det er den store op ad væggen ikke, den er flot, kan godt forstå du glæder dig til den springer helt ud.
    Skøn tid og lunere vejr det trængte vi også til.. Og vande i april slap vi da for.
    Hilsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, Helle - Jan Lindmark er en lidt mindre clematis som også vokser omme ved samme terrasse, men den store som du tænker på er Propertius - det var den som du eller Malene fik en aflægger med hjem af (lige nu husker jeg ikke hvem af jer9.

      Slet
  12. Hej Ulla.
    Nej, vi har ikke behøvet, at gå og vande på vores Rhododendroner i år, det har naturen klaret storartet selv. Selv har jeg trodset både kulde, regn og blæst, og har kastet mig ud i et af mine hidtil største projekter i haven. Super fokuseret har jeg været ude i alt det vejr april har budt os.
    Men søndag den 1. maj blev også her nydt, i fuld solskin. Og vi blev hurtigt enige om, at det selvfølgelig er fordi Camilla, som fyldte 13, har været så utroligt sød. Verdens sødeste pige, siger hun selv. Det er nemt, at sige, når man har fødseldag i så dejlig en måned. I februar, hvor jeg har fødselsdag, har man jo aldrig været sød. Så tror det er et sommerbarn, der har opfundet den floskel.
    Skønt med engelske Bluebells. Her har jeg kun spanske skilla.
    Dejligt med ny terrasse. Man kan desværre overhovedet ikke se, den er sort. Det må du vise igen en dag, hvor solen er knap så skrap.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene, jeg skal nok vise billeder en anden dag af de næsten-sorte sten på den nye terrasse. Ja, det må da være din datter som har æren for det flotte vejr i søndags. Mine tre børn er også alle fra maj :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.