Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 29. maj 2016

Blue Moon - den første rose hos mig



Sidste år købte jeg Blue Moon og satte den i en krukke udenfor.

Nu var det som bekendt ikke nogen varm sommer sidste år, og Blue Moon var ikke begejstret.

Faktisk var den ved at dø af kulde og kedsomhed.

Så den røg ind til genoplivning i drivhuset og i år har jeg simpelthen ladet den stå i drivhuset.

Det er der kommet meget smukke blomster ud af:



Når det bliver højsommer kommer den ud i haven i krukken igen, nu er den jo blevet noget større og det kan vel også blive for varmt for en rose inde i et drivhus.

Hvad er jeres erfaringer med Blue Moon?

(og så har jeg bare den der Blue Moon melodi i hovedet....)


17 kommentarer:

  1. Hej ulla

    Har ingen egne erfaringer, men man ser den da i god vækst i rigtig mange haver - mon ikke bare du var uheldig sidste år?
    Men du fik da flotte roser tidligt i år!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
  2. Så fik jeg også lige den melodi på hjernen ;-) og sikke en smuk rose, jeg har den desværre ikke selv i haven, så heller ingen erfaring herfra.
    Rigtig god søndag

    SvarSlet
  3. Hej Ulla
    Jeg har heller ingen erfaring med roser i drivhuse, men har selv flere af Twice in a blue Moon i haven, og de er super stabile.
    Det eneste jeg lige kan se som et problem, ved at ha den i drivhuset, er at de måske afblomstrer for hurtigt i varmen, men lige nu har den da en fest ;)
    Tak for sangen og god søndag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er nu heller ikke sikker på at den skal blive stående i drivhuset, men lige nu trives den. Hvis denne varme fortsætter, skal den helt klart ud og stå på egne ben !

      Slet
  4. Ja du er lidt tidligt ude, men det er der så ikke noget at sige til, når den har stået i drivhuset. Jeg tror også, jeg vil have en rose til at stå i pavillionen.
    Min erfaring med Blue moon er ikke værd at høre om, jeg har haft to. Den ene gav jeg til Rikke for et par år siden, den døde i vinter. Min egen døde for et par år siden, men mon ikke du kan holde liv i din. Twice in a blue moon har jeg, den står fint.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror jeg vil glemme hvad du skrev..... he-he - lige nu går det nu meget godt med Blue Moon.

      Jeg har selvfølgelig set Twice in a Blue Moon hos dig og flere andre, den må jeg jo overveje også.

      Slet
  5. Vi opbevarer en opstammet Leonardo da Vinci i drivhuset hver vinter, og den satte vi ud for en måneds tid siden. Det er en meget speciel farve, Blue Moon har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også at den snart er stor og stærk nok til at komme ud i den danske vinter, men jeg må sige at det er skønt at have en blomstrende rose lige nu.

      Slet
  6. Jeg har haft roser stående i driverhuset sidste vinter fordi de to af dem også ved at gå til af den noget kedelige sommer vi havde sidste år.
    Og det har de nydt. I foråret klippede jg dem ned og ddet har givet mange fine nye grene og knopper
    Den ene sætte jeg udenfor i slutning af april og den blomstrer rigtig fint nu.
    Den anden sætte jeg ud en uge efter og den giver også mange fine roser nu. Om jeg vil sætte dem ind i driverhuset til efteråret har jeg ikke gjort op med mig, men i den her måned hvor der virkelig har været drøn på, tænker jeg at man skal vande hele tiden. Jeg kan bare se på mine to sarte clematis jeg har i driverhuset at de skal have meget vand, og roser er jo meget tørstige, så...
    I forhold til Blue Moon har jeg desværre inden erfaring
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har ret i at den skal have meget vand og passes godt på. Hvis man er væk nogle dage, er det bedst at få den flyttet ud af drivhuset igen.

      Slet
  7. Hej Ulla.Hvor er det en smuk rose..........og dejligt at den blomstre så tidligt.
    Her viser jeg mim Alfred der er begyndt at blomstre.Og har jo lige vist min Mary rose i blomst.........og den har jo også overnattet i drivhuset.
    Og Blue Moon har jeg aldrig haft.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er tidligt med Alfred, min er ikke i nærheden af blomster endnu. Mary rosen er også tidlig - men det hjælper jo med drivhuset.

      Slet
  8. Smukke billeder! Jeg overvejer godt nok om en rose skulle flytte ind i driveren herhjemme, ved bare ikke lige hvordan med pladsen 😄

    SvarSlet
  9. Det er nogle dejlige billeder af den blå måne. Jeg er af en eller anden grund ellers ikke så vild med de blå roser, men på disse billeder, ser den dejlig ud. Min første rose er sprunget ud i dag. Det er Austins Olivia, som står i krukke. Det kommer vist ellers til at vare længe, før min roser springer ud i år, for jeg har været brutal med saksen. Oven i købet lidt sent.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nærmest over i det lyslilla - jeg tror jeg faldt for navnet og tænkte at jeg måtte prøve noget nyt. Jeg har ikke andre roser i blomst, men det varer ikke så længe - din Olivia husker jeg godt - nu viser du vel billeder snart, ikke ?

      Slet
  10. Hej Ulla. Hyggeligt at hilse på dig idag i Kolding . Blue Moon er desværre meget sart, så mit råd er at lade den forblive i krukke og evt tage den ind i drivhuset, hvis den pludselig ser lidt trist ud. Hos mig er den taget op af jorden og plantet i en krukke . Har klaget min nød i rosengruppen på fb og blev bekræftet i at den er sart. Man siger Twice in blue Moon er meget sundere.
    Kh Marianne

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.