Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 27. september 2019

Så fik jeg alligevel en Annabelle


Nogle af jer vil nok vide at jeg i alle mine blogår har set med længselsfulde øjne når I andre viste billeder af hortensia Annabelle eller når jeg så den omtalt i en havebog eller et haveblad.

Den bliver for stor, den vælter, den skal bindes op, vi har ikke plads....

Argumenterne imod anskaffelse af en Annabelle var mange og i nogle år har jeg affundet mig med min have-skæbne om at jeg så ikke skulle have sådan en hortensia i min have.

Indtil i denne uge...   Tro mig, jeg har plaget...  For nogle uger siden blev vi enige om at fjerne vores ene sommerfuglbusk, den var blevet rigtig stor og vi trængte til forandring og havde en ide om at der skulle laves om i noget af det store staudebed, der vender over til naboen og som også huser den nye pergola.

Men efter besøget hos Jeannett kunne jeg igen ikke få Annabelle ud af hovedet og når jeg nu havde købt en af hendes Russisk Kulsukker, så skulle jeg altså også have den hortensia.

Nu har vi købt to :)

Der er blevet ryddet op efter sommerfuglbusken, høstanemonerne og nok desværre også mine blå anemoner - men så havde vi også et helt jomfrueligt bed at plante i.

Sikken masse tekst.... her er billeder...  Vi har foruden Annabelle plantet 5 forårsvortemælk og der skal så suppleres med lodden løvefod. Vi delte og flyttede rudbeckia Goldsturm og så har jeg lagt forårsløg:  Tulipan Spring Green, hyacint City of Harlem og almindelig pinselilje.





Denne græs blev også plantet ud fra en krukke og står nu sammen med kertepileurt Blackfield.

Mange hilsner fra en glad havepige :)
Og god weekend til jer

26 kommentarer:

  1. Herligt med et "ledig" bed.. Men mon ikke nogle af dine anemoner overlever? jeg syntes de er ret seje, selvom man roder i bedet omkring dem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg da, men ellers vil jeg nok overveje at lægge nye anemoneknolde.

      Slet
  2. Til lykke med de skønne Annabeller! Det første vi gjorde, da vi flyttede ind på Ravnegård, var at rydde et bed langs husets gavl ... og plante Annabelle. De ER så dejlige, og du bliver så glad for dine :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, tak skal du ha', Nana - jeg ved at jeg bliver glad for Annabelle, det er bare en helt speciel hortensia.

      Slet
  3. Sådan - tillykke med Annabelle, godt du endelig fik den, og et frisk nyt bed. Det er altid dejligt med et nyt bed.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, ja det er dejligt med et nyt bed og jeg kunne jo ikke slå den ud af hovedet :)
      Knus

      Slet
  4. Hej Ulla, Så fik du overtalt Malcolm :-) Annabelle er nu også skøn. Det er blevet et fint nyt bed. Det bliver spændende at se det næste år. Den græs ligner en jeg købte i Rema med de flotte røde spidser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er det ikke fantastisk :)
      Jeg tror også at jeg har set den græs i Rema, men vi har haft vores et par år i en krukke.

      Slet
  5. Spændende med det nye bed og Annabelle.
    Kh Lis

    SvarSlet
  6. Tillykke med Annabelle - og det dejligt nye bed. Det er skønt at starte helt forfra i et bed.

    SvarSlet
  7. Hmm... jag stog och nästan höll i en 'Annabelle' häromdan. Det blev lite perenner istället. Sådana som Göteborgs botan grävt upp för att plantera sin stora lökbädd. Men nästa år ska hon få flytta in här.

    Vilket jobb ni gjorde och så fin planteringen kommer vara från tidig vår till sena hösten :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er det ikke dejligt :) Spændende om du også får en Annabelle næste år.

      Slet
  8. Hei.
    Spennende med et nytt bed.
    Kjenner følelsen når en endelig har plantet noe som en har hatt lyst på lenge.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt at give efter og nu glæder jeg mig til at se det vokse til og blomstre næste år.

      Slet
  9. Hvor dejligt med et nyt bed og opfriskning med nye planter og løg, det bliver så flot! Jeg kan anbefale dig at sætte et stativ uden om Anabelle for så skal du ikke ud i kedelig opbinding. Jeg havde stor succes med nogle smalle mellemhøje stativer i min gamle have og de blev fint dækket af Annabelle når hun voksede til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, Lisbeth - tror du også det vil være nødvendigt det første år?

      Slet
  10. Du er bare så sød altså.
    Jeg har ingen....... Den er så mega super flot.
    Men mine hortensia bliver blå, lilla , grønne og lyserøde. De hvide jeg køber ændre sig.
    Så sidste år blev alle gravet op og kom i Casa Rosen!
    Så jeg tør ikke mere..... jeg har jo pladsen.

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er gennemført HVID, Charlotte :) Jeg har nu ikke oplevet at mine hvide ændrer sig, men jeg har selvfølgelig heller ikke nogen, der er helt hvide, kun "Alma" er meget hvid.

      Slet
  11. Tillykke med Annabelle. Jeg har aldrig bundet mine Annabelle op, de står fint, men måske har jeg været heldig? Til gengæld har jeg succes med at holde dem lidt nede i størrelsen ved at beskære dem i foråret. De blomstrer på årsskud, så det giver masser af blomster alligevel. Hvis jeg skærer busken helt ned, bliver blomsterne ikke så store, men mindre kan gøre det, og så er de absolut skønne!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet med beskæring. Jeg havde godt læst at man kan skære dem ned og alligevel få blomster - så det kan vel aldrig gå helt galt.

      Slet
  12. Tillykke med du endelig fik din Annabelle :)
    Den er jeg også meget begejstret for, men har forlængst opgivet at få den ind i haven; den er simpelthen for stor :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg forestille mig, Esther - at den er for stor til din lille have. Jeg er meget glad for at have fået den i min have.

      Slet
  13. Hej Ulla. Det er altid dejligt med forandringer i bedene, og det bliver et smukt bed. Dejligt, du endelig fik din Annabelle:) Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Allerede nu går jeg spændt og venter på hvordan bedet kommer til at se ud til næste år - det er vel egentlig noget af det, der er indbegrebet af have - at se fremad og at planlægge og glæde sig :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.