Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 28. januar 2018

Lidt billeder fra januar haven og frøbestillinger


Det rører sig derude i haven - i hvert fald er der gang i alverdens grønne spirer i mange af mine bede.

Jeg har ingen erantis så den første forårsblomst hos mig er vintergækkerne.

Det varer ikke længe - og hos nogle af I andre har jeg allerede set vintergækker i blomst.


Her er flere billeder fra lørdagens haverunde:


Heuchera i flere farver - dejligt at de også kan nydes om vinteren.




Knopperne på Rh. Williamsianum Gartendirector Glocker er meget fremtrædende her, det ser da smukt ud og giver forventning om mange fine blomster tidligt i maj.




Et par steder i haven har vi kugleformede vækster som også ser pæne ud om vinteren.




Og så fik jeg lige købt lidt ekstra blomsterfrø - kunne ikke stå for disse fra Frøbutikken:





Tidligere på måneden fik jeg købt en god stak fra Susannes Blomstercafe:




Så nu kan vi se frem til følgende blomster og afgrøder - omend nogle af dem er to-årige, så dem ser vi først næste år:


  • Salvie "Victoria Blue"
  • Zinnia "Queen Red Lime" og *"Orange King"
  • Cosmos "Click Cranberry" og "Click Snowpuff" og "Cosmos Mix"
  • Calendula "Prins India"
  • Digitalis "Apricot"
  • Løvemund "Potomac Lavender"
  • Mamalukærme "Silver Cup"
  • Vanilleblomst 
  • Gærdekartebolle
  • Nigella "Miss Jekyll Sky Blue"
  • TOMAT:  "Orange Banana", "Green Zebra", "Rio Grande" og de uundværlige sorte "Indigo Rose"

God søndag og ny uge derude - flere af jer er i haverne for at vinterluge - jeg beundrer jer og dyrker fortsat mit vinterhi :)


23 kommentarer:

  1. Det er jo bare så deilig å se dine bilderfra hagen! Du har vintergækker og som på norsk kalles snøklokker. Her har jeg en halv meter med snø, og jeg lengter etter våren. Heuchera er fine hele året, og du har også mange flotte formklippede busker som gir prydverdi om vinteren.
    God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vintergækkerne - eller snøklokkerne - er nu kommet meget længere frem, de er skønne.
      Vi har ingen sne haft i 2018, men måske kommer der noget vinter i februar.

      Slet
  2. Hej Ulla
    Der er da ikke noget så bekræftende som at kunne glæde sig over de små pletter med farve og liv i haven og drømme om hvordan sådan nogle små poser med frø kan gøre det hele endnu mere grønt og frodig.

    Her er dømt influenza, så jeg må desværre holde mig inde og nyder i stedet dine billeder fra haven.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. God bedring - håber du er kommet over influenzaen nu.

      Slet
  3. Ljuvliga bilder och ja nu frossar man hjärtligt i fröpåsar :) Bästa tiden kommer snart ju...
    Önskar dig en skön söndag!
    Kram från Titti

    SvarSlet
  4. Hej Ulla

    Det ser da super ud!
    Det skulle ikke undre om der er nogen der køber disse frø bare for indpakningen;)
    Og i haven - flotte knopper på dine Rhodoer!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid en stor glæde at modtage pakken med frøene, for der er altid kælet lidt for indpakningen.
      Ja, denne Williamsianum er meget flot her om vinteren.

      Slet
  5. Hej Ulla!
    Fina bilder från din trädgård, och snödroppar som tittar fram redan. Vi har ett vitt snötäcke igen, igår var det bart. Vackra fröpåsar, och innehållet blir lika fint.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Frøposerne er så fine :)
      Tak for din hilsen.

      Slet
  6. Der er meget forskelligt, I kan nyde i jeres januarhave, og sikken et blomsterflor der er lagt op til.

    SvarSlet
    Svar
    1. .... bare der er plads nok i haven... :)

      Slet
  7. Herlige frøbestillinger, vaniljeblomst kender jeg ikke, måske jeg lige skal ind og kigge i Frøbutikken.
    Heuchera er virkelig skøn her om vinteren, dog lidt forskelligt hvor smukt de står. Jeg har en helt limegrøn variant som står i en krukke ved huset. Den er lige så saftig-lysegrøn som om sommeren, - helt fantastisk. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal bestemt ikke underkende heuchera - de kan en masse her om vinteren, men sikkert i forskellig grad. Jeg har ikke nogen limegrøn (endnu)...

      Slet
  8. Det er dejligt at se at det rører på sig derude :-) Jeg går stadig og ønsker sne og så netop på mine billeder fra sidste år at vi havde sne d. 12/2 - såeh jeg håber endnu.
    Ellers har jeg været inde på din englandsrejseside og læse, for i år skal jeg afsted og det er bare så fedt med den gode oversigt du har over jeres ture :-) Kan du anbefale sted at bo når jeg skal se Sissunghurst Castle?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror faktisk at vi får sne i februar - det håber jeg også på i stedet for dette vandpjask og stærk blæst hele tiden.
      Tak for dine rosende ord til min Englandsside - bare det var mig, der skulle på havetur - det er både sjovt at planlægge og deltage i :)

      Da vi besøgte Sissinghurst boede vi den ene gang hos Maytham Cottage, Rolvenden i Cranbrook, det var et godt sted. Deres hjemmeside er http://rolvendenbedandbreakfast.co.uk

      Glæder mig til at følge med på din rejse :)

      Slet
  9. Der bliver rigtigt gang i frøsåningen hos jer, også i år. Pas på gærdekartebollen, den frøsår sig temmelig vildt, synes jeg. Rhodoknopperne er fantastisk at følge, når der kun er små grønne spirer i jorden.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for advarslen med gærdekartebollen, nu må vi se hvor galt det går. Jeg kommer altid til at gå lidt anok ved frøbestillingerne, men som regel får vi da det meste i jorden :)
      knus

      Slet
  10. Så skal du smøge ærmerne op Ulla. Mange frø du skal have i jorden i år :)

    kh. Susanne

    SvarSlet
  11. Hei. Jeg lengter etter å komme ut i hagen. Håper det ikke blir lenge til. Flotte bilder du viser. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu må vi se, Hanne-Lise - jeg tror der er et stykke tid til forår. Men længes kan vi sagtens gøre :)

      Slet
  12. There is a lot of different things that you can enjoy in your January garden, and what a flowerflower that is added to.

    หนังตลก

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.