Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 21. januar 2018

De første spirer - og clematis klippet ned


Jeg kom lige ud på en haverunde ved middagstid - der var næsten ingen vind og helt skønt, selvom temperaturen ikke var meget over 1 grad.

Målet var at se om der ikke også hos mig var spirende vækst at finde i bedene.

Har jo set fremmelige påskeklokker hos mange af jer andre, men her går det ikke helt så hurtigt.

Cameraet fandt kun lige disse tegn på at lyset er på vej tilbage:





Stjernemagnolien står med store knopper - det husker jeg også fra sidste vinter - den ser ud som om den ikke vil vente til maj med at blomstre, men det gør den nu nok alligevel.



Et kig ind i drivhuset hvor der er godt fyldt om med krukker:


Helleborus Foetidus er en skøn grøn plante på denne årstid, det er virkelig et herligt gensyn med den:




Mr. M fik lyst til at komme ud i haven og lave noget - så han fik klippet alle vores gruppe-3 clematis ned. Vi har aldrig før gjort det så tidligt, men jeg tror det er fint nok.

De der blev klippet ned er:


  • Polish Spirit
  • Etoile Violette
  • Emile Plater
  • Warzawska Nike
  • Madame Julia Correvon
  • Arabella
  • Tangutica
  • Rouge Cardinal
  • Pink Fantasy
  • Comtesse de Bouchaud
  • Jackmanii Superb
  • Hagley Hybrid
  • Queen Mother
  • Fascination
  • Princess Diana
Det er helt vildt at tænke på at vi har så mange clematis, der forsøder havetilværelsen i august-september.

Til sidst lidt flere billeder af min buket fra Bloomon, som står flot på 10. dag.









God ny uge til jer :)


23 kommentarer:

  1. Mine gruppe 3 clematis blev klippet sådan pø om pø de sidste 14 dage, jeg klipper altid ret tidligt, de kommer godt nok igen. Du er vist stort set lige så langt med helleborus, som jeg er. Det er vist kun Marie, der kan vise dem i blomst.
    Min Helleborus Foetidus er også godt på vej, den kommer fra jer, endelig en der vil komme igen, det er jeg glad for.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre at du også er tidligt på den, jeg tror nu heller ikke det er et problem.
      Godt at Foedidus arter sig, jeg hørte lige fra fru Friis at hun også har en aflægger fra os - så er vi jo alle sammen "i familie" :)
      knus

      Slet
  2. Sikke mange clematis I har - jeg synes ikke, jeg har det store held med dem - ærgerligt nok, for de godt nok fine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er ret vild med clematis og det de tilfører haven. Foruden de nævnte har jeg ca. 7 af de tidlige gruppe 1 og 8 af de midterste i gruppe 2.
      Man bliver jo bedre til det med årene :)

      Slet
  3. Hvor har du bare styr på dine clematis... imponerende altså. (Og så taler vi ikke mere om det!). Dejligt med en havetur og se hvad der gror derude, man kunne sagtens få lidt forårskuller idag. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Taaak - jeg er jo samler af clematis :) Ja, det var vildt godt vejr i dag, vi kunne da sagtens spole 2 måneder frem til martsforår...

      Slet
  4. Hej Ulla

    Jamen ja, sikken det kommer myldrende, og du viser da den rigtige H. foetidus:)
    Vi havde samme vejr, og det stille vejr gjorde det helt fint - man fik let varmen når man lavede noget.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og nu er der gået en uge igen... altså !
      H. Foetidus er en overset plante, men jeg fik øje på den for flere år siden og glæder mig meget over mine 3 eksemplarer.

      Slet
  5. Hej Ulla!
    Det var många klematis. Jag planterade många nya förra sommaren, hoppas de tagit sig. Finns inte så mycket att klippa på dem ännu. Annars har vi ett vitt snötäcke på rabatterna. Din Magnolia har riktigt stora knoppar, väldigt tidigt.
    Härligt att vi är på väg mot våren och ljusare tider.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt med den magnolie, den står hver vinter med store knopper som om den vil til at springe ud, men den venter alligevel til maj.

      Slet
  6. Der er da også gang i den hos jer.
    Dejligt, at være lidt på forkant med arbejdet.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  7. Hei. Det er ingenting som de første spirene om våren etter en lang vinter. Her er det snø enda. Må nok vente litt til. Så mange clematis du har. De er jeg ikke så heldige med dessverre. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Clematis er en af mine have-passioner :)

      Slet
  8. Härligt med vårtecken även om de är små än så länge. Konstigt nog har jag julrosor som kommit längre medan jag inte ens ser antydan till grönt där Leucojum växer. Undrar om jag också ska ge mig på att klippa Clematis eller om jag bör vänta lite...

    Tack detsamma! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina, vi har de andre år først klippet clematis ned i marts, så du kan nok godt vente lidt.

      Slet
  9. Hej Ulla
    Nå for den, så må jeg vist lige se at få styr på hvor mange af mine Clematis der er gruppe 3 Hmmm og hvor de står :o)
    Nå men der er da lidt tid at løbe på.
    Det var herligt med en mild dag i søndags man fik jo nærmest forårskuller.
    Skønne billeder fra jeres have og drivhus. Har i pletter i luften inde om vinteren ? min står ude og er stadig flot grøn og frodig.
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg mener at vores Pletter i luften er i drivhuset i øjeblikket.
      Du må have kategoriseret dine clematis i løbet af året hvis ikke du har navnene på dem. Gruppe 3 er dem som blomstrer i juli-august.
      Knus

      Slet
  10. Hr. Westphal himself skriver at gruppe 3 kan klippes ned allerede i november/december.

    Jeg har endnu ikke fået klippet ret mange af mine 3'ere ned - har ligesom haft et "løg-hængeparti"....men måske jeg får tid i weekenden. De har dog lovet en strid blæst, så ved ikke om jeg gider. De andre år har jeg først klippet dem ned i februar/marts, så...det går nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er tidligt - i øvrigt skal jeg vist ind og besøge ham Mr. Westphael snart, da jeg vist godt kan klemmen nogle flere clematis ind i haven.

      Slet
  11. yes yes, sure it's grueling and you show the right h. foetidus :)
    We had the same weather, and the quiet weather did just fine - you got the heat easily when you did something.

    หนังตลก

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  13. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.