Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

fredag den 9. oktober 2015

Jeg kan så godt lide efterår...




... Ja, måske ikke regn og rusk, som vi har haft de seneste 4 dage, men snarere som vejret var sidste weekend med sol og næsten ingen blæst.

Dét var smukt og dejligt og godt for sjælen.


Men uanset vejret, så er der bare et skønt lys over haven og naturen lige nu, og farverne.... hvor er de bare flotte.


Jeg elsker disse farver og for mig kommer efteråret på de gode dage fuldt på højde med en forårsdag.


Disse billeder er med til at forklare hvorfor:
(De er alle fra i dag)


Hostaen er blevet endnu mere gul siden jeg viste den sidst for et par dage siden.

Hvid høstanemone tv og stolt kavaler th.  De står ved siden af hinanden som et par små piger der gerne vil efterligne hinanden, fordi den ene synes at den anden er så fin ...



Flere Stolte Kavalerer:


Cosmos, som de også kaldes - er kommet meget sent i gang med blomstringen - så de får lov at stå til de falder. Nogle er faldet i de seneste dages blæsevejr, så der er med at nyde...

Men sådan er det jo i hele havesæsonen.

Den nye solhat fra plantemarkedet i Århus


Blåbær, heucera, sort slangeskæg i skøn forening og en lækker blå stormhat.

Min søjlehyld "Black Tower" er vokset godt.
Jeg er vild med den gule farve op mod pæonens efterårsfarver.

Lidt roser:

Pernille Poulsen
Lady Emma Hamilton


Ingrid Bergmann

 Clair Renaissance og til højre en buket som jeg tog ind i går, Gladiolus og Dahlia

























Gertrud Jekyll blomstrer igen-igen
Scepter'd Isle

Hortensia er slet ikke til at undvære, de fleste får også dejlige efterårsfarver.


Håber at have bragt lidt efterårsglæde til dem, som måske ikke er så vilde med efterår.

God weekend til alle.

23 kommentarer:

  1. Smukke billeder af de fine blomster og efteråret. Jeg har det som dig, en dejlig stille efterårsdag med sol er lige så god som en forårsdag. Lad os håbe weekenden kan bringe os det.
    Knus

    SvarSlet
  2. Hej Ulla

    Det har du da ret i - farverne er efterårets - vi får det hele, og i dette fantastiske lave lys:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
  3. Flotte bildet av fargene i høsthagen. Høsten er en deilig tid, det er bare å nyte :-)
    Og, har jeg riktige klær nyter jeg vind og regn også.
    Ha en fin helg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Høsten er virkelig skøn, når dagen som i dag kan nydes udenfor. Mon du også har haft godt vejr?

      Slet
  4. Når vejret virkelig arter sig så er efteråret en skøn tid - høstfarverne er næsten smukkere end forårsfarverne - og så er der selve høsten af skønne frugter og nødder og ikke mindst blomsterne, det er fantastisk og jeg er så enig med dig:-) Din efterårshave ser skøn ud. Jeg er vild med din beskrivelse af den hvide høstanemone og den stolte kavaller(inde). Idag ser ud til at blive en solskinsdag, ha en dejlig lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt :) Det er bare med at nyde tiden lige nu. Inden længe kommer den lidt mere kedelige november.

      Slet
  5. Du har fanget mange smukke efterårsmotiver. Jeg synes, de har ekstra meget behov for noget sol for rigtig at brænde igennem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du bestemt ret i. Jeg vender tilbage... :)

      Slet
  6. Hej Ulla
    Det er godt nok også nogle dejlige billeder du har taget og jeg giver dig helt ret i at en god efterårsdag kan være helt på højde med en god forårsdag, der er nok bare det psykiske i det at om efteråret er det hele "ved at være slut" hvor man om foråret ser frem og tænker at nu begynder "det hele".
    God weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rigtigt, men ved denne tid kan man også glæde sig til at trække lidt i "hi" og hygge med indendørs ting, det har jeg i hvert fald brug for.

      Slet
  7. Hvor er det dejlige billeder, de roser altså :o) de er altid villige til at stille op til et lækkert motiv.Og så er det jo at sådan en som mig nyder godt af jeres billeder og får skrevet ned hvad der blomstre lige nu, så ved jeg hvad der skal købes ind og fyldes ud med.
    Hvid Høst Annemone og hvid Cosmos er da en fin kombination , den husker jeg lige.
    Nu skulle du være kommet på min Blogrulle :o)
    Rigtig dejlig weekend til jer begge to.
    fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Linda - Ja, jeg noterer også i min lille notesbog når jeg hos I andre ser noget, jeg mangler - det er så dejligt med inspiration på kryds og tværs.

      Slet
  8. Godaften Ulla.Skønne billeder fra din efterårshave.
    Nyder også de smukke farver i både min egen have og ude i naturen.
    Og ikke mindst her på bloggen.
    Din hosta "gløder" bare så smukt.Men de hvide blomster lyser jo også dejligt op.
    Mine roser er på det sidste.......................men jeg har jo heller ikke så mange som dig.
    Smuk buket .OG har lige lavet en stor krans af alle de mange hortensiahoveder jeg har i haven.
    De har bare de smukkeste farver lige nu.
    Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Gid jeg kunne lave en hortensia krans - men jeg er ikke god til den slags. Desto mere nyder jeg hvis I andre viser kreationer frem.

      Slet
  9. Hej Ulla.
    Ja, efterår kan bestemt også være en skøn tid. Der er alle de flotte farver, man sætter ekstra pris på solskinsvejr og klar blå himmel..... og det er tid til at gå i krig med at flytte rundt og plante nyt. En meget kreativ proces, der er en af mine absolutte ynglings beskæftigelser i løbet af haveåret. Desuden er det tid til at drømme om foråret og plante alle sine drømme ud i de forskellige bede og krukker.
    De mange smukke, glødende farver er som et festfyrværkeri lige inden haven lukker ned for i år..... eller som en ekstra blomstring, bare i løv istedet for blomster. De mange gule, røde og orange nuancer bliver endnu smukkere, når der står noget grønt i nærheden, som fremhæver det...... som fx din bregne og den smukke gule hosta i efterårsdragt. Det ser pragtfuldt ud:-)
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. ... drømme, ja - det gør vi mens vi ordner og flytter rund og putter løg i jorden. Tak for dine søde ord.

      Slet
  10. Hej Ulla.
    Ja, efterår kan bestemt også være en skøn tid. Der er alle de flotte farver, man sætter ekstra pris på solskinsvejr og klar blå himmel..... og det er tid til at gå i krig med at flytte rundt og plante nyt. En meget kreativ proces, der er en af mine absolutte ynglings beskæftigelser i løbet af haveåret. Desuden er det tid til at drømme om foråret og plante alle sine drømme ud i de forskellige bede og krukker.
    De mange smukke, glødende farver er som et festfyrværkeri lige inden haven lukker ned for i år..... eller som en ekstra blomstring, bare i løv istedet for blomster. De mange gule, røde og orange nuancer bliver endnu smukkere, når der står noget grønt i nærheden, som fremhæver det...... som fx din bregne og den smukke gule hosta i efterårsdragt. Det ser pragtfuldt ud:-)
    Knus Malene

    SvarSlet
  11. Dejlige billeder du viser :-) Jeg holder også meget af efterårets gyldne farver.
    Vejret kan svinge voldsomt, men bortset fra en enkelt dag i denne uge, har det været meget tåleligt med udendørsarbejde. Det er jo også rigtig fint oktober vejr igen her i weekenden. Jeg har været i haven hele dagen i dag, og det var først hen under aften, jeg måtte have den tykke trøje på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pragtfuldt vejr igen i dag, håber du har haft mulighed for at nyde det også. Ja, det er ikke altid sjovt at skulle arbejde ud i al slags efterårsvejr.

      Slet
  12. Hej Ulla. Jeg kan også godt elske efteråret, men mest de smukke dage med morgentågedis i september, hvor solen stadig har magt og lover en solrig dag, når man komme hjem fra arbejde. Men og det er et stort men, jeg lider så forfærdeligt af vintertristesse, og efteråret kan virke så på melankolsk på mig. Her er haven en både med og modspiller, med sin smukke finale, og lovning om at det bliver forår igen. Dog skal forfaldet lige fordøjes. Dine roser er smukke, jeg er lidt jaloux.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. oh ja, det er pragtfuldt med septembermorgener med morgensol, som du beskriver. Synd at du har det så slemt med vinteren, det rammer desværre mange. Lad os håbe at solen vil skinne på rigtigt mange af vinterdagene, så de bedre tåles af os alle.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.