Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 17. oktober 2019

Forfaldet i min have og efterårstanker


Med fare for at gentage mig selv, så hvisker jeg lige at jeg elsker efterår.

Elsker de smukke farver, når hosta gulnes og træer og buske rødmer.

Elsker de milde dage vi har lige nu og duften af forfald og efterårsmuld.

Det med farverne er jo indlysende nok, men hvorfor jeg er så tilpas med efterår har jeg tænkt lidt over. Det er noget med at det så pludselig bliver helt legalt at trække sig indendørs og gå i hi og hygge sig med indendørs ting som håndarbejde, bøger, blog og meget andet.

Jeg kunne ikke tænke mig at have sommer hele tiden, jeg trænger til havepause !

Desto mere glæder man sig jo til at alting begynder forfra til foråret igen og lige netop derfor hygger jeg mig også rigtigt meget med at putte så mange forårsløg i jorden som muligt. Men med udgangen af oktober må det gerne være færdigt - både her i haven og i køkkenhaven.











Det øverste billede i indlægget er fra køkkenhaven og det er de efterfølgende også. Vi graver køkkenhaven i øjeblikket. Indtil for en uge siden var der knæhøjt ukrudt og det skal altså luges på gammeldags facon inden havefræseren får lov at vende jorden rundt.

Det er jo smukke farver man kan nyde mens man så graver.  Nu er der ikke mange dages arbejde tilbage med det, og det er godt.






Her er et billede fra søndagens løglægnings-seance i vores lille grundejerforening. Vi fik lagt de 2000 narcisløg, det er kommunen, der har givet os løgene og det var nogle store flotte løg. Så til foråret vil der være et fint flor af Ice Follies rundt om 5 af træerne på et af vores fællesarealer.



Til slut et par billeder af rosen Clair Renaissance - de er fra i går på en grå dag, men rosen er så SMUK.



10 kommentarer:

  1. Vi kan ikke være mere enige, jeg elsker også efteråret, og selvom jeg ikke strikker, så hygger jeg mig rigtig meget med vinteren. Men først skal vi nyde det smukke efterår.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi skal nyde det smukke efterår :)

      Slet
  2. Hvor er det altså sjovt som vi er forskellige og nyder forskellige årstider.
    Tror juni er min yndlings årstid. Her er alt lyst og dejligt. Der er store forventninger til den kommende sæson og mange ting står allerede flot.
    Jeg hader efterårsfarver. Jeg hader forfald i naturen (også på mig selv).
    Men vil dog sige at efterår er bedre end de tre første måneder på året.
    Måske jeg skulle flytte syd på :))))))))))))

    Klem og skøn weekend
    Charlotte

    p.s
    Vildt alle de løg i fik sat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har vel alle vores yndlinsmåneder og jeg har mere end én. Særligt april og juni er også virkelig nogle af mine yndlings og jeg nyder faktisk de fleste. Med tiden er jeg blevet vild med oktober, fordi den byder på så meget, som også er dejligt i naturen.
      Jeg er også glad for sol og sommer, men kunne ikke tænke mig at det var sådan i halvdelen af året. Heldigvis er vi ikke herre over vejr og årstider, så var det nok ikke nemt at blive enige :))
      klem tilbage

      Slet
  3. Hei.
    Jeg liker også høsten. Jeg tror vi har godt av en pause og kan sysle litt med andre ting.
    Nå har det vært regn lenge her. Nå må det snart bli litt opphold. Skulle også gjerne satt litt løk.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har nemlig godt af en pause, men klart nok behøver det ikke være med regn hele tiden !

      Håber du får sat løg her i weekenden. I lige måde.

      Slet
  4. Enig. Vinterpause og indendørs hygge er velkomment efter et knaldflot efterår. Dejlige farver, I har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi trænger til den pause og til at sysle med andre ting.
      Tak :)

      Slet
  5. Jeg elsker egentlig alle årstider. Hver har sin charme syntes jeg. Jeg kunne thihvertifald ikke tænke mig at bo et sted hvor der ikke var årstidsskift.
    Det bliver flot med alle de løg. Fint at kommunen giver løgne og I sætter dem. Spændende hvor mange år frem de kan holde blomstringen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber løgene på fællesområdet vil holde i mange år, men det er nok kun realistisk med en 4-5 år, tror jeg.
      Årstidernes skiften er dejlig, det er vi enige om.

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.