Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

torsdag den 20. juni 2019

Vildnis i vores have


I sidste indlæg nævnte jeg at der mange steder i vores have hersker næsten  V I L D N I S. 
Alt gror rigtigt hurtigt og der er de skønneste blomster overalt - roser, geranium, pæoner, digitalis og meget mere.

Noget burde klippes, noget burde nippes og overalt burde der luges.

Alunrod, hyld og blærespirea gør med deres mørke løv virkelig en flot indsats i år.

Jo, jeg er glad :)

Vi nyder haven og forsøger at nå så meget som muligt, men i år er juni en meget travl måned på mange fronter og det kan jeg vist godt regne ud ikke skal være tilfældet næste år, i hvert fald ikke hvis jeg skal nå at haven skal være lidt mere veltrimmet.

Men nyder den, gør vi altså, indimellem :)

Billeder i massevis kommer her:



Rosen Lark Ascending er kæmpestor og lukker sammen med øvrige planter totalt haverummet på denne side af drivhuset.

Rosen er Ilse Krohn  Superior


Sølvlys, Cimifuga


Pibeved/uægte jasmin - vi nyder en "øredøvende" duft

En anden kæmpe:  Rosen Mme Alfred Carriere, som gror i blommetræet


Rosen på buen er Alchymist og til højre er det Queen of Sweden

Alcbymist

Morgenmadsterrassen

Honorine de Brabrant







I mit tidlige blog-liv skrev vi om "øjenbæ" og muren her var mit øjenbæ. Nu er den dækket :)

Ghislaine de Feligonde og fligetbladet hyld Black Lace



Parykbusk og blå geranium

Indgang til haven gennem dette rosen-vildnis

De relativt nyplantede (sept. 17) staudesalvie "Ametyst" er jo ved at kvæle rosen Lady Emma Hamilton !

Hvid pæon og i baggrunden den smukke klatrerose Malvern Hills (plantet aug. 17)

Malvern Hills

Det blå bed og Kenzo-kassen, nu med Dahlia i. Baggrunden Rhapsody in Blue og afstemte Allium Christophii.


Rhapsody in Blue har aldrig nogensinde været flottere end i år. Se også alle knopperne
JO, jeg er GLAD 



Jeg har fri i dag og mon ikke jeg får tid til at se mig lidt omkring i Blogland senere....

Vi skal også klippe hæk, luge, rydde op og en masse andet.

Mon ikke en del af jer er taget til CPH Garden?  Jeg glæder mig til at læse jeres indlæg fra det :)

22 kommentarer:

  1. Hej Ulla

    Jada, jeg er snart på vej - Det bliver spændende! Mon ikke de har lært en del af det første år?
    Flotte billeder fra haven - alt er bare så frodigt i år!

    Ha en dejlig midsommer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Glæder mig til at høre om dine oplevelser på CPH Garden - jo, der er vist lavet en del andre tiltag her anden gang.

      Slet
  2. Hei Ulla.
    Fantastiske bilder fra hagen. Så mange flotte roser du har. Flott morgenmat terrasse. Liker ideen med stoler i forskjellige farger.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Hanne-Lise - jo, roserne er meget flotte i år og jeg er så glad for dem alle.
      Stolene købte vi for 2-3 år siden, vi har to i pink og to i lilla, og det er sådan en glad lille farveklat, og det er nemme at flytte rundt.

      Slet
  3. Du skulle da også være et skarn, hvis du ikke var glad. Det ser forrygende ud.

    SvarSlet
  4. Sikke en helt fantastisk frodig have. Alt ser da bare skønt ud. Jeg tager til Jette i morgen, og vi besøger CPH på lørdag. Min søster bor jo i Ballerup hvor det bliver afholdt, så det er dejligt tæt på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hils Jette mange gange fra mig, håber at I får en dejlig dag på CPH på lørdag.
      Vi har for øvrigt en løs aftale om et fælles havebesøg den 17-18. august - skal vi ikke lige mailes ved om det?

      Slet
  5. Det ser jo både frodig og ryddig ut i hagen din!!
    Takk for fine bilder og nyt hagen:-)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja, måske ser man ikke al ukrudtet på billederne. Det er vildt frodigt lige nu og vi nyder virkelig haven. Juni er bare dejlig.

      Slet
  6. Hej Ulla
    Ja sikke en frodighed, jeg kan godt forstå du er glad. Det hele ser jo helt fantastisk ud og hvor har i mange skønne roser :).

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må sige at min have aldrig før har set så godt ud, det må være kombinationen af masser af vand og så de relativt gode temperaturer. Mon ikke din have også er rigtig frodig lige nu?

      Slet
  7. Det er altså smukt i jeres have Ulla! Mine Rhapsody in Blue, er også utroligt smukke og blomsterrige i år.
    Jeg undre mig en smule, for tænker om du/i har det godt, for kan forstå noget er svært nu.....?
    KÆMPE KNUS fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak, Anette - ja, er det ikke vidunderligt med den Rhapsody in Blue. Vi har det godt nu, meget bedre end for et år siden. Vores barnebarn er næsten 3 år nu og vi har set ham nogenlunde regelmæssigt det sidste årstid. Men der var en masse knas mellem vores søn og Sebastians mor fra han var helt spæd og vi så ham ikke før han næsten var 2 år.
      Knus til dig - jeg håber alt er vel med jeres den lille og at du nyder din mormor-status. :)

      Slet
    2. Det er godt at høre, i har det godt, og at i nu kan se jeres guldklump, jubler med jer <3 . Hvor må der være meget der skal indhentes med sådan en bette gut.
      Jo alt er super med Gaia, jeg stor elsker min nye status, og vi ses heldigvis mindst en gang i ugen, og nogle gange flere dage i træk-Ida kommer ofte og sover her.
      Knus

      Slet
    3. Hvor er det dejligt at høre, Anette :)

      Slet
  8. Så frodig hage og et flott "Vildnis", Ulla. Du har veldig mye som blomstrer.
    Rosene dine er bare helt nydelige. Mine blomstrer ikke ennå, de står helt i stampe i det kjølige været vi har hatt.
    Er det Fagerbusk den rosa til høyre på de to første bildene?
    Parykkbusk synes jeg ser veldig morsom ut, så den må jeg prøve å finne på et hagesenter.
    Ha en fin midtsommer-helg! Så håper jeg virkelig du får se mye til ditt barnebarn!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid, mange tak.
      Vi kalder busken for Dronningebusk, det latinske navn er Kolkwitzia amabilis og den bliver faktisk bare smukkere år for år.
      Parykbusk er en skøn plante, min er helt lille og er opstammet.
      God midsommer til dig.

      Slet
    2. Hei Ulla. I dag har jeg fått kjøpt meg en Parykbusk. Skal plante den i morgen.
      Turid

      Slet
  9. Hvor er det dog enestående smukt at se din frodige have!
    Jeg har aldrig oplevet, at alt vokser så hurtigt som i år, men det må være al den regn, vi har fået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :) Ja, det er helt vildt som det hele vokser, desværre også ukrudtet.

      Slet
  10. Ljuvliga bilder från din ljuvliga trädgård...
    Sommarkram från Titti

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.