Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 2. december 2017

Julesysler - Gløgg




Sidste weekend fik jeg "opdateret" min julebjæsk.

Nu tænker du måske, "hvad er en julebjæsk" - jo, det er en mikstur, som jeg har stående i mit barskab og som jeg bruger når jeg laver julegløgg.

Jeg tilsætter simpelthen en sjat af denne bjæsk til rødvinen (i stedet for at købe den færdige gløgg-ekstrakt)  og man får den mest pragtfulde julegløgg ud af det.


Ingredienserne er bl.a. hele kanelstænger, hele stjerneanis, hel kardemomme, nellike, kaffebønner, ingefær som puttes i en beholder og derefter overhældes med vodka.

Så skal det stå og trække i nogle uger.

Den egentlige fidus er at man lader evt. restsjat stå til næste år og så fylder oveni igen.


Min julebjæsk er startet op i 2012 hvor de gode folk på HAVEFOLKET lancerede ideen og lagde den komplette opskrift ud på deres side.

Du kan finde det hele her - og jeg kan varmt anbefale denne metode, hvis man vil servere en rigtig god gløgg for sine gæster.





RIGTIG GOD FORNØJELSE


5 kommentarer:

  1. Det hørtes jo godt ut, og ekte krydder setter god smak.
    Riktig god weekend!

    SvarSlet
  2. Den opskrift har jeg nok set i 2012, men jeg har ikke gemt den. Det lyder som en god bjæsk, godt du deler opskriften og hvordan I synes om den, så andre kan gøre det samme.
    Vi får ikke gløgg i år, Bent er ikke til gløgg.
    Knus

    SvarSlet
  3. Tusind tak for en kanon ide. Det vil jeg med garanti prøve. Jeg elsker alt ved julen. Så det her er vildt godt.

    Smuk lørdag
    Charlotte

    SvarSlet
  4. Sikke en sjov ide.
    Desværre drikker vi ikke gløgg, men man bliver da fristet til at gå igang alligevel
    Knus Heike

    SvarSlet
  5. Very nice your blog and article. I like this blog thank for sharing.

    เย็ดสาว

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.