Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

søndag den 21. november 2021

... en servicemeddelelse: Decemberforberedelser

 

Jeg har netop sat over til julebjæsk og det kan der da godt komme et lille blogindlæg ud af :)

For det er netop nu, du skal til at tænke på at få din julebjæsk sat i gang eller toppet op, hvis den skal være klar til decemberhygge.


Julebjæsk, jamen hvad bruger man da den til?  Jo, her i huset er det vores gløggekstrakt - og den smager hundrede gange bedre end den færdige gløggmix, som man kan købe.

Det er ikke besværligt - man skal have købt en masse hele krydderier, ingefær mm og så skal det bare puttes i et lufttæt glas og overhældes med vodka.

Så skal det trække - helst i nogle uger og allerbedst bliver det hvis man gemmer resten og topper op næste år - så begynder englene at synge, som Marianne så smukt skrev.


Det var nemlig Marianne, som lancerede denne opskrift tilbage i 2012 på siden HAVEFOLKET.

Jeg har ikke kunnet finde et link til hendes skriv, men søg evt. selv.



Tilsæt 4 cl julebjæsk til en flaske rødvin og smag til med lidt rørsukker eller ahornsirup samt 1 dl. stærk solbærsaft eller hyldebærsaft.

Min julebjæsk er fra 2012 hvor jeg lavede den første gang. Siden da har jeg hvert år gemt en rest, hevet fyldet op og lavet nyt fyld hvert år ved denne tid.

Det giver en skøn gløgg - og man kan jo også drikke den som en snaps.

God fornøjelse




9 kommentarer:

  1. Tusen takk for en god oppskrift! Den hørtes spennende ut :)
    Hvis en vil lage den alkoholfri, kan er da bruke solbærsaft som vodka og rødvin? Det har du sikkert ikke prøvd ut før ;)
    Jeg skal servere gløgg til gjester i mitt nye drivhus (hvis alt går etter planen), og de må kjøre bil hit. Da må det være alkoholfritt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder selvfølgelig skønt med alkoholfri version til gæster, der skal køre i bil - naturligvis.
      Det bliver dejligt at du snart kan servere for dine gæster i dit nye drivhus :)

      Slet
  2. Lyder uhmmm... Gemmer du det i et skab eller køleskab?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  3. Jeg er jo lidt sart, alle de krydderier kan min mave ikke klare, og Bent vil absolut ikke have gløg, så vi springer over. Jeg kan nu ellers godt lide det.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på at I har andre godter at hygge jer med, men vi nyder gerne et glas gløgg i december hvis vi har gæster en weekend.

      Slet
  4. Det låter gott och tack för receptet. Men... fyller du inte ens på kryddorna mellan åren? Jag har ett gammalt recept men där behövs egentligen 96% sprit för att få den riktigt bra.

    Ha en fin första advent! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina, jo, jeg skifter kryddorna hvert år og fylder mere vodka på. Stærkere sprit kan sikkert også bruges. God december til dig :)

      Slet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.