Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

tirsdag den 8. juni 2021

Akeleje-amok

 


Det vrimler med akelejer i haven lige nu og endelig har jeg fået det doseret som jeg bedst kan lide det - strøet med løs hånd i næsten alle bedene og ikke i store klumper som jeg før har haft.

De er ikke nemme at fotografere, men jeg har leget med cameraet i går eftermiddags, så her kommer akeleje i massevis.



Der sker så meget i haven nu og så meget jeg gerne vil vise frem, men i dag er det altså kun akelejer.


















24 kommentarer:

  1. Så mange flotte akeleier du har. De har akkurat begynt å blomstre her også. Nydelige farger på de, og flotte bilder.
    Klem

    SvarSlet
  2. Det er bare en fornøjelse at se alle dine flotte akelejer. Du har mange fine sorter og lækre farver. Jeg er nok enig med dig, at det er flottest med et drys rundt i bedene.

    SvarSlet
  3. Ja akelejer er fine, men det kan nemt blive for meget, jeg har fjernet lidt i dag.
    Det er nu godt, du har kaldt bloggen frk. Anemone og ikke frk. Akeleje ;))) men de er flotte. Jeg havde en gang en gul, som jeg har fået fra jer, den er vist væk, er jeres også det?
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har stadig den gule, men kun i et eksemplar, den er mærkeligt nok ikke kommet helt i blomst endnu. Jeg tror at de finere akelejer er svære at bevare.

      Slet
  4. Hej!
    Visst är de fina, och så många olika färger och former.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er helt utroligt hvor mange forskellige akelejer der findes og de er jo små kunstværker hver især.

      Slet
  5. De er rigtig fine, når de er strøet med løs hånd, men jeg er nu hurtig til at plukke blomsterne, så de ikke selv strør sig videre.

    SvarSlet
  6. Det er jo svært at undvære akelejer, men de bliver nemt for mange, og roden er dyb og besværlig at grave op. Dejligt du kan nyde en balance lige nu, og fine billeder af alle de forskellige du har!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu godt de kan styres. Værre er det med de lyserøde fyldte valmuer, som jeg fik indført for nogle år siden. De har virkelig pælerod og er meget svære at hive op.
      Balance er en svær kunst :)

      Slet
  7. Jeg har de senere år fået øjnene op for akelejer, og jeg må sige, at dem du viser er meget smukke.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at du nød dem.
      Jeg synes at de er så fine at putte ind imellem andre planter og står så graciøst og vejer i vinden og så er de virkelig kunstfærdige.

      Slet
  8. Ja nu er det akeleje fest. Blandet med natviol. Den ene akeleje er smukkere end den anden. men jeg syntes da ikke de bliver en plage. de bliver jo klippet ned efter endt blomstring, og så er der plads til noget andet.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en skøn fest :) Jeg klipper dem også bare ned når de næsten er færdige med blomstring og så er løvet jo pænt.

      Slet
  9. Hvor er de bare skønne.
    Kan så godt lide den blomst og dens livskraft. Den spredes rundt.
    Jeg har en i forhaven. I pink. Har aldrig sat en🙈😄

    Skøn fredag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker virkelig også akelejer.
      Men nu har jeg klippet dem ned - de fik vist allerede smidt en del frø mens jeg var på ferie, så bestanden er sikret :)

      Slet
  10. Ljuvliga aklejor och bilder. Gick en sväng på åkern där jag haft växterna i några år och nu när jag inte sköter och rensar längre så har aklejorna börjat breda ut sig men också visa många fina former.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så dejligt når akelejerne bliver til flere - især på steder hvor der er plads til dem.

      Slet
  11. Hei.
    Flotte bilder. Akeleier er et must nå på denne tiden.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er helt bestemt et Must - jeg nyder dem også.

      Slet
  12. En söt favorit!! Och härligt att de sprider sig om de trivs :)
    Kram från Titti

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.