Frk. Anemone

"Frk. Anemone" hedder min blog, fordi netop de blå anemoner er nogle af de aller skønneste forårsbebudere.
Velkommen til min blomsterverden, hvor du gerne må lægge en hilsen eller kommentar.
Klik gerne ind på nogle af mine andre faner, hvor du kan følge mig på haverejse i England,
nærstudere nogle af mine plantegrupper eller følge mig i strikkens verden.

lørdag den 4. januar 2014

De spæde januar vækster

Hverdagen har indfundet sig her igen, der er brugt tid på min arbejdsplads de sidste par dage, der er ryddet op og gjort rent efter julen herhjemme og en helt almindelig lørdag folder sig ud her os os med bl.a. suppekogning, tøjvask og strygning.

... var lige et smut rundt i haven for at se hvad der rører sig derude.

Ikke meget, må jeg sige.

Hos nogle af I andre har jeg set store svulmende knopper af juleroser/påskeklokker, men hos mig er de meget spæde:

Der er en del knopper i denne cremefarvede påskeklokke,
men det varer lidt før den kommer i blomst.

Til gengæld blomstrer stinkende nyserod på livet løs, jeg synes at det er en skøn lysegrøn farve på denne årstid og er bare glad for at jeg fik indført denne plante i haven. 


Dammen pynter i haven uanset årstiden. Til venstre ses lidt af den store grønne græs, som nu er helt vissen, men stadig giver fin statur til dammens omgivelser.





Queen of Sweden må siges at være en "allround"  rose - i hvert fald kan vi i dag stadig nyde to blomster i den.



















I dette bed blev der i april plantet en mængde påskeklokker efter vort besøg hos Gartneriet Spiren. Endvidere var der en masse små babyplanter på vej.
Også her kan jeg kigge langt efter blomsterknopper, men der ER nogle helt nede i jordoverfladen.
Så her må jeg vende tilbage senere, forhåbentligt bliver bedet et overdådigt blomsterflor til foråret.


Forårslyngen blomstrer flere steder i haven. Det er nu også en dejlig plante i vinterhaven.



Her ses en lille sommerfuglebusk, som Lisbeth havde med til mig første gang hun besøgte os.

Busken har de fineste grå-grønne farver som er så eftertragtede i det hvide og gule bed.




Buksbomkuglerne - ja, de er jo slet ikke fuldendte endnu, men på vej - ja de lyser så dejligt lysegrønt op også i det gule bed.



Nu vil jeg kigge mig lidt rundt i blogland og studere Lones haverejser til England - der er sikkert en masse, jeg kan bruge i min planlægning af vores Englandstur.

Fortsat god lørdag, derude :)



14 kommentarer:

  1. Hej Ulla
    Det er meget forskelligt med de påskeklokker, nogen af mine viser slet ikke knopper endnu, andre er lige ved at blomstre. Nyanskaffede påskeklokker har ofte sprunget et år over hos mig, men lad os håbe, at dine blomstrer i år. Til gengæld er der kun store knopper i min nyserod, den er ikke sprunget helt ud endnu.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  2. Forårslyng, ja for den sags skyld også efterårslyng er skønne planter i haven her i vinterperioden. Stinkende nyserod var måske en ide, for den lyser da vældigt op her i den mørke tid.

    SvarSlet
  3. Stinkende nyserod er en af de planter, der står højest på ønskesedlen hos mig. Din buksbomkugle har nogenlunde samme kuglefacon som mine; men det er nu også svært at klippe de friske skud af.

    SvarSlet
  4. Ja nu skal 2014 haven efterhånden skridtes af, tages i øjensyn - i jordhøjde næsten og gennemgås for nytårsskud (altså fra planter). Jeg var også lige ved at gøre det idag, ligesom du. Men så kom noget andet i vejen. Og sådan er det. Tak for kigget i din have og godt nytår, Ulla.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  5. Jeg må ha' mig en stinkende nyserod - dejlig farve og form. Jeg plukkede en buket påskeklokker juleaftensdag, mine står lunt tæt op ad huset - skønt med den flotte farve i haven på denne årstid.

    SvarSlet
  6. Hej Ulla.Ja! nu har hverdagen indfundet sig.............men det er nu heller ikke så tosset.
    Mine tre juleroser er godt på vej,og ligeledes er lyngen.
    Men har da også set at min ene påskeklokke er på vej.
    Jeg er også rigtig glad for min nyserod........har jo lige vist den.
    Er spændt på at høre nyt om jeres haverejse til England.........bliver det i år?
    Rigtig god aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi tager til England i år, det kan jeg roligt sige nu, for vi HAR købt flybilletter :)

      Slet
  7. Hej Ulla. Jeg synes, du har meget smukt i haven her i januar. Din buksbomkugle skal nok blive flot, når den er vokset lidt mere. Jeg kan godt forestille mig en hel masse påskeklokker i blomst i dette bed. Det bliver så flot. Jeg har fået fjernet al julepynten i dag og i morgen skal den stå på lidt rengøring. I eftermiddag har jeg opholdt mig i orangeriet med såning.

    SvarSlet
  8. Enig, den stinkende nyserod har en skøn farve i vinterhaven - uanset om haven er brun eller hvid, så lyser den lysegrønne farve dejligt op.

    Og ja, her har hverdagen også indfundet sig igen for mig - mand og søn har nydt juleferien indtil videre - men det bliver nu også dejligt, at komme rigtig i gang igen.

    Godt nytår :-)

    SvarSlet
  9. Kan det trøste dig at mine påskeklokker/juleroser også kun har ganske små knopper :)

    SvarSlet
  10. Dejlige billeder fra dig have, glæder mig til at følge dig og din blog fremover. God lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til, Tina - jeg kigger også lige ind på din blog.

      Slet
  11. Dejligt med fotos af en slumrende have, som venter på at folde sig ud til foråret. Åh, hvor gad jeg godt have bunkevis af juleroser ventende. Her har jeg ikke mange, men de der er har blomstret i over en måned, så der er ikke megen ekstra skønhed ventende rundt om hjørnet. MÅ huske at købe flere af disse skønheder!

    Dejlig søndag fra Katinka

    SvarSlet
  12. Englandsrejse, mmmmhh hvor skønt. Jeg har lige bestilt ngs´s bog over åbne haver, og jeg har en bog med ´overnatning for haveelskere´. Og også lige bestilt årgang 2013 af ´Anglofilia´. Du må gerne låne.

    Er ikke så blog-aktiv pt., men du har jo også min mail.

    Hilsen Hanne-Tilst.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.